نازنین بنیادی شورای همبستگی را ترک کرد

«مانند همیشه برای استقرار حکومتی دموکراتیک و سکولار بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر در کنار مردم ایران خواهم بود»

در پی خروج اسماعیلیون از شورای همبستگی، بنیادی، شیرین عبادی،علینژاد و عبدالله مهتدی، تاکید کردند که اتحادشان تداوم خواهد یافت- Public Media

چند روز پس از خروج حامد اسماعیلیون از «منشور مهسا»، نازنین بنیادی، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران، نیز دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه)، از ترک «شورای همبستگی برای دموکراسی و آزادی در ایران» خبر داد. 

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر ایرانی، در توییتی نوشت:‌ «حال که از این شورا به طور کامل خارج شدم، به مانند همیشه برای استقرار حکومتی دموکراتیک و سکولار بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر در کنار مردم ایران خواهم بود.»

او  خطاب به مردم ایران نوشت: «پنج ماه پیش در راستای انقلاب مردم ایران به شورای همبستگی پیوستم و در این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردم و همواره سعی بر این داشتم که صدای مردم ایران باشم.»

نازنین بنیادی چند هفته پیش از این حساب کاربری خود را در توییتر غیرفعال کرده بود و اینک با فعال کردن مجدد حساب کاربری‌اش، اعلام کرده است که از «منشور مهسا» کناره‌گیری کرده است.

پیش‌تر، دوم اردیبهشت، حامد اسماعیلیون، سخنگوی سابق خانواده‌های دادخواه هواپیمای پی‌اس۷۵۲، که در چند ماه گذشته به یکی از شش چهره شناخته‌شده مخالف نظام جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران بدل شده بود، نیز خروج خود را از «منشور مهسا»‌ خبر داده بود. 

اسماعیلیون در توضیح این تصمیم نوشت: «گروه‌های فشار از بیرون از جمع با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضعشان را تحمیل کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی خروج اسماعیلیون از «شورای همبستگی»، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، مسیح علینژاد و عبدالله مهتدی، در پیامی تاکید کردند که اتحادشان تداوم خواهد یافت.

این شورا نخست متشکل بود از شاهزاده رضا پهلوی، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، (حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل)، حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد (فعال سیاسی و حقوق زنان)، و عبدالله مهتدی (دبیرکل حزب کومله کردستان ایران). 

اعضای شورای همبستگی در نشست «آینده جنبش دموکراسی ایران» که ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در دانشگاه جورج تاون شهر واشنگتن برگزار شد و گلشیفته فراهانی (هنرپیشه)‌ و علی کریمی (ستاره سابق فوتبال ایران) با پیام‌های ویدیویی به آن پیوستند، اعلام کردند که تدوین «منشور مهسا» را در دست دارند. 

سپس ۱۹ اسفند، متن منشور موسوم به «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» منتشر شد.

چند هفته پیش، شاهزاده رضا پهلوی، از امضاکنندگان «منشور مهسا»، از نبود توافق آرا و اجماع میان دیگر امضاکنندگان منشور بر سر پیوستن نامزدهای پیشنهادی خود به آن خبر داد. شاهزاده رضا پهلوی در نشست جورج تاون، شورای همبستگی را به «اتوبوسی مجانی»‌ تشبیه کرده بود که درهایش به روی همه باز است و همه می‌توانند در مسیر مبارزه با نظام جمهوری اسلامی و استقرار حکومتی سکولار و مبتنی بر رای مردم در ایران، سوار آن شوند.