وزیران خارجه اردن، بلژیک و نروژ درباره بحران سوریه مذاکره کردند

ایمن الصفدی گفت: «کمیته اتحادیه عرب به تعامل با سوریه ادامه می‌دهد تا به یک راه‌حل سیاسی برای بحران دست‌ یابد»

 ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن- Khalil MAZRAAWI / AFP

خبرگزاری رسمی اردن گزارش داد که ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن، و همتایان نروژی و بلژیکی او، دوشنبه، ۸ مه (۱۸ اردیبهشت)، درباره نقش جهان عرب در رسیدن به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه گفت‌وگو کردند. 

صفدی در تماس تلفنی با آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ، گفت: «کمیته اتحادیه عرب که یکشنبه تشکیل شد و نشست‌های امان و جده را در مورد بحران سوریه  پیگیری می‌کند، به تعامل با دولت سوریه ادامه می‌دهد تا «به تدریج به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه دست‌ یابد». 

این کمیته قرار است «پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی بحران سوریه» را با «رویکردی گام‌به‌گام» مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی کند.  

صفدی جداگانه با حجه لحبیب، وزیر خارجه الجزایری‌تبار بلژیک، نیز تلفنی صحبت کرد و لحبیب را در جریان تازه‌ترین تلاش‌های جهان عرب برای حل بحران سوریه قرار داد و بر لزوم ایجاد شرایط بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری به کشورشان تاکید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیران خارجه اردن، بلژیک و نروژ همچنین بر روابط دوجانبه میان کشورها و تعهدشان به همکاری‌های بیشتر تاکید کردند.

پیش‌تر، اول مه، نیز وزیران خارجه سوریه، عربستان سعودی، اردن، مصر و عراق، در امان دیدار کردند. این نشست، نخستین در نوع خود پس از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب به شمار می‌رود که  ۲۰۱۱ و در پی خشونت رژیم دمشق علیه معترضان مخالف حکومت، عضویت آن را تعلیق کرده بودند. شرکت‌کنندگان در نشست اردن تصریح کردند که حکومت سوریه باید حاکمیت قانونی خود را بر همه مناطق کشور بگستراند و خاک سوریه از نیروهای مسلح خارجی و گروه‌های تروریستی پاک شود. 

وزیران خارجه اردن و سوریه درباره پناهندگان سوری و امنیت مرزها نیز گفت‌وگو کردند. 

یکشنبه، ۷ مه (۱۷ اردیبهشت)، یک هفته پس از نشست اردن، وزیران خارجه کشورهای اتحادیه عرب در نشستی فوق‌العاده در قاهره، با بازگشت مشروط سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. قرار است به زودی رهبران عضو اتحادیه عرب در ریاض ملاقات کنند و گفته می‌شود که هدف این دیدار، دستیابی به اجماع و توافق همه‌جانبه برای دعوت از بشار اسد برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب در پایتخت عربستان سعودی است. 

قطر از مخالفان اصلی عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با سوریه است و در نشست قاهره نیز شرکت نکرده بود. 

تولید و توزیع مواد مخدر و انتقال آن به کشورهای همسایه که به یکی از منابع درآمد رژیم سوریه تبدیل شده است، و مسئله پناهجویانی که در ۱۰ سال گذشته از سوریه گریخته‌اند، از جمله مسائل مرتبط با مذاکرات سیاسی با کشورهای مخالف ارتباط با سوریه به شمار می‌رود. 

دولت بشار اسد در سال‌های اخیر درگیر قاچاق قرص مخدری به نام کاپتاگون بوده است و مرز سوریه با اردن به یکی از پرترددترین نقاط قاچاق این ماده بدل شده است. این قرص به سایر کشورهای منطقه نیز راه یافته و باعث نگرانی کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی شده است.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، پیش‌تر هشدار داده بود که اگر «اقدام‌های موثر» برای مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام نشود، این کشور به اقدام نظامی درون خاک سوریه دست خواهد زد.

بشار اسد توانست با کمک متحدان کلیدی خود، روسیه و جمهوری اسلامی ایران، کنترل دوباره کشور را در اختیار گیرد و در ماه‌های اخیر، بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی و بحرین، روابط خود را با دمشق از سر گرفته‌اند.

گفته می‌شود که کنترل مرزها برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و اسلحه و نیز خروج شبه‌نظامیان خارجی از سوریه، از شرط‌هایی است که اتحادیه عرب برای بازگشت کامل دمشق به این اتحادیه تعیین کرده است.

بیشتر از جهان