جمهوری اسلامی به جای کمک به زلزله‌زدگان سوری تسلیحات نظامی به سوریه فرستاد

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت سپاه پاسداران در قالب کمک‌های بشردوستانه به دمشق، از طریق عراق به این کشور سلاح ارسال کرده است

اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد ایران بلافاصله پس از وقوع زلزله مرگبار در سوریه، برای بهره‌برداری از  وضعیت اقدام کردــ موج

واشنگتن پست در گزارشی که روز هفتم مه (۱۷ اردیبهشت) منتشر کرد، به این موضوع پرداخت که حمله‌ به اسرائیل و آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن چگونه و از چه طریق ممکن می‌شود. به گزارش این نشریه، بر اساس اطلاعات محرمانه ایالات متحده، سربازان سوریه پس از زمین‌لرزه فاجعه‌بار ترکیه و سوریه، به محموله‌های تسلیحاتی دست یافته‌اند که ایران در میان کمک‌های بشردوستانه برای آن‌ها جاسازی کرده بود.

اطلاعات منتشرشده در پلتفرم پیام‌رسانی دیسکورد که به دست واشنگتن‌پست رسیده، در این خصوص که ایالات متحده و متحدانش برای رهگیری تسلیحات ایرانی چه توانایی‌هایی دارند، پرسش‌های زیادی ایجاد کرده است؛ آن هم در شرایطی که این سلاح‌ها به طور معمول برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی، متحدان ایالات متحده و غیرنظامیان در خاورمیانه استفاده می‌شوند.

این سند فوق محرمانه که پیش از این فاش نشده بود، گزارش‌های قبلی درباره تلاش‌های ایران برای پنهان کردن تجهیزات نظامی هنگام ارسال کمک‌ها به سوریه پس از زلزله مرگبار اخیر در این کشور را تایید می‌کند.

یک مقام نظامی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، گفت فعالیتی که در آن سند شرح داده می‌شود، با تلاش‌های گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای استفاده از کمک‌های بشردوستانه به عراق و سوریه مطابقت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعات در شرایطی فاش می‌شوند که مقام‌های ایرانی ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفتند استفاده تهران از هواپیماهای باری برای قاچاق سامانه‌های پدافند هوایی به سوریه تحت عنوان کمک‌ به زلزله‌زدگان صحت ندارد. با این حال، این سند تازه می‌گوید تحویل‌ مهمات با استفاده از کاروان‌های خودرویی و از سمت عراق انجام شده است که از طریق گروه‌های شبه‌نظامی و نیروی قدس سپاه پاسداران هماهنگ شده‌اند.

 یک مقام نظامی اسرائیل نیز در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست تایید کرد که نیروهای سپاه قدس در چنین فعالیت‌هایی دست داشته‌اند. به گفته او، پس از آنکه زلزله مرگبار ماه فوریه ترکیه و سوریه را لرزاند، یک گروه شبه‌نظامی مستقر در عراق به منظور حمایت از حملات آینده به ایالات متحده بلافاصله انتقال تفنگ، مهمات و ۳۰ پهپاد پنهان‌شده در محموله کاروان‌های کمک‌رسانی را ترتیب داد. در اسناد فاش‌شده ایالات متحده، به ابوفدک المحمداوی، یکی از مقام‌های ارشد نیروهای حشدالشعبی عراق اشاره شده است. با این حال این گروه ادعاها مبنی بر اینکه وابستگانش از محموله‌های کمک‌های بشردوستانه به عنوان کانال تحویل سلاح استفاده کرده‌اند، رد می‌کند.

مقام‌های رسمی عراق نیز از پاسخ به این ادعاها خودداری کردند. با این حال باید توجه داشت که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، سال گذشته با حمایت گروه‌های مرتبط با ایران به قدرت رسید.

اسناد اطلاعاتی فاش‌شده می‌گویند اسرائیل کاروان‌های مظنون به حمل سلاح به سوریه و لبنان را هدف قرار داده، اما خطر ضربه زدن به محموله‌های بشردوستانه چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. این سند اشاره دارد که «بسیار محتمل» است اسرائیلی‌ها به تلاش‌های بازدارنده خود ادامه دهند، اما آن‌ها قبل از حمله به محموله‌های کمک ادعایی به «تایید دقیق‌تر اطلاعات» نیاز دارند.

پیش از این خبرگزاری رویترز نیز به نقل از ۹ منبع سوری، ایرانی، اسرائیلی و اروپایی نوشته بود که جمهوری اسلامی پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ که سوریه و ترکیه را لرزاند، از پروازهای امداد برای صدور سلاح و تجهیزات نظامی و دفاع هوایی به سوریه بهره برده‌ است. به نوشته این خبرگزاری، طی هفت هفته، محموله‌های تسلیحاتی و دفاع هوایی در پوشش کمک به زلزله‌زدگان به سوریه ارسال شده است.