شهرک‌سازی اسرائیل باوجود مخالفت آمریکا و نهادهای بین‌المللی ادامه دارد

دولت اسرائيل روز یکشنبه آگهی مناقصه ساخت هزار واحد مسکونی جدید را در این مناطق منتشر کرد

شهرک یهودی‌نشین راموت آلون، در بخش شرقی اورشلیم - AHMAD GHARABLI / AFP

با وجود اعتراض‌های بین‌المللی و درخواست‌ دولت آمریکا برای متوقف کردن روند شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی رود اردن و شرق اورلشیم، دولت اسرائيل روز یکشنبه آگهی مناقصه ساخت هزار واحد مسکونی جدید را در این مناطق منتشر کرد.

روزنامه اورشلیم‌پست روز یکشنبه هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) ضمن اعلام این خبر نوشت دولت اسرائیل در حالی تصمیم به ادامه شهرک‌سازی در کرانه غربی گرفته است که در گفت‌وگوهایی که ماه فوریه گذشته با نمایندگان دولت آمریکا داشت متعهد شده بود که شهرک‌سازی‌ها در ماه‌های پیش رو متوقف شود.

در بهمن‌‌ماه گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نخستین مقام آمریکایی بود که بعد از قدرت‌گیری دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، راهی اورشلیم شد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس پیشتر در گزارشی نوشته بود سالیوان به اورشلیم رفت تا مواضع دولت بایدن را درباره مجموعه‌ای از مسائل، از جمله توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه غربی، با دولت جدید نتانیاهو در میان بگذارد.

دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، ادامه سیاست شهرک‌سازی در کرانه غربی رود اردن را با راه‌‌حل تشکیل دو دولت مستقل در منطقه مغایر می‌داند.

به‌نوشته اورشلیم‌پست، از زمان برگزاری نشست اردن با حضور نمایندگانی از دولت‌های اسرائيل، آمریکا، مصر، اردن و فلسطین، اداره زمین دولت اسرائیل برای ساخت ۱۲۴۸ واحد جدید آگهی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهای زمین و خانه در شهرک‌هایی که دولت اسرائيل در مناطق غربی رودخانه اردن می‌سازد به‌نسبت پایین‌تر است.

بنابراین علاوه بر یهودیان ارتدوکس که بنا به ملاحظات مذهبی-سیاسی این شهرک‌ها را انتخاب می‌کنند، اقشار ضعیف‌تر جامعه اسرائیل هم معمولا از مشتری‌های این واحدهای مسکونی‌ تازه‌ساخت به‌‌حساب می‌روند.

به‌نوشته اورشلیم‌‌پست، ۸۹ واحد از این خانه‌های جدید قرار است در شهرک گیلو (Gilo) در شرق اورشلیم (بیت المقدس) ساخته شود.

براساس قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل، ساخت واحد‌های مسکونی جدید در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم ممنوع شده است. این قطعنامه در دسامبر سال ۲۰۱۶ بدون استفاده از حق وتو، با رای ممتنع دولت وقت آمریکا، تصویب شد.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون جمعیت شهرک‌نشینان اسرائیل در کرانه غربی رود اردن و شرق اورشلیم، تقریبا ۲۰۰ هزار تن بیشتر شده است.

براساس آخرین برآوردها، در حال حاضر دست‌کم ۷۰۰ هزار تن از جمعیت بیش از ۹ میلیون‌ نفری اسرائیل در ۲۷۹ شهرک ساخته شده در کرانه غربی و مناطق شرقی اورشلیم‌ زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان