تشدید موج مهاجرت در ایران؛ ۸۰۰ ماما کشور را ترک کردند

با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی در ایران و همچنین سرکوب اعتراضات آزادی‌خواهانه مردم، موج جدید و گسترده‌تر مهاجرت میان اصناف و مختصصان در مشاغل مختلف آغاز شده است

بیمارستانی در تهران - ایرنا

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی ایران در روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت (۷ مه)، از مهاجرت بیش از ۸۰۰ ماما به خارج از کشور در سال گذشته خورشیدی خبر داد.

منصور جعفری نمین گفت: «دولت و مجلس باید با تامین شغل و درآمد مناسب و ایجاد امنیت شغلی مانع از خروج این سرمایه‌های ملی شوند.»

او همچنین از قانون افزایش جمعیت در ایران، موسوم به قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن، به ویژه در موضوع غربالگری جنین شد.

جعفری نمین افزود: «برای تدوین این قانون، از نظرات کارشناسی ماماها و انجمن‌های مامایی و زنان و زایمان استفاده نشده است. تولد نوزاد معلول تبعات زیادی برای جامعه و خانواده دارد و در نظام سلامت نیز اختلالاتی به وجود خواهد آورد.»

پیش از این نیز رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی، درباره خروج گسترده پزشکان از ایران به دلیل مشکلات معیشتی، سیاسی و اجتماعی، در توییتر نوشت: «از همین الان یادتون باشه تعداد انصرافی‌های امسال رزیدنتی را بشمریم. فقط سال‌یکی و تازه‌وارد. می‌خواهم بفهمانم که وقتی می‌گوییم سه سال دیگه باید گدایی پزشک بکنید، حرف بی‌ربطی نزده‌ایم.»

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی ایران همچنین با اشاره به الزام پزشکان و کادر درمانی به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه، گفت: «در صورت اجرای این قانون، سازمان‌های بیمه‌گر هم باید در پرداخت هزینه‌ها و عقد قرارداد با پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار مشارکت کنند. دستمزد و قیمت تمام‌شده باید از هم جدا شود. ولی در قانون ابلاغی تعرفه پزشکی، این موضوع دیده نشده و به همین دلیل، سازمان نظام‌پزشکی کشور مخالفت صریح خود را با تعرفه ابلاغی اعلام کرده و از طریق دولت و مجلس این موضوع پیگیری می‌شود تا نسبت به اصلاح تعرفه اقدام شود.»

افزایش مشکلات اقتصادی، پایین بودن درآمد در قیاس با دشواری کار و نیز نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی، از دلایل اصلی رشد چشمگیر مهاجرت شاغلان صنوف مختلف در ایران دانسته می‌شود.

دکتر علی طیبی، رئیس بیمارستان دولتی فیروزآبادی در شهرری، نیز روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت (اول مه)، ضمن انتقاد از کمبود نیروی انسانی در این بیمارستان و سایر بیمارستان‌های ایران، گفت: «استاندارد نیروی انسانی پرستاری به ازای هر تخت ۱.۱ است، اما درحال حاضر ما با ۰.۷ پرستار به ازای هر تخت، بیمارستان را اداره می‌کنیم. درحالیکه با توجه به تعداد بیماران، باید تعداد تخت‌ها افزایش یابند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد پاکمهر، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی، نیز همان روز اعلام کرد سال گذشته خورشیدی سه هزار پزشک و پرستار برای مهاجرت از کشور، گواهی فنی دریافت کردند.

پیش‌ از آن نیز محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری ایران، در روز اول اردیبهشت از کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری در ایران خبر داد. این در حالی است که طی یک سال گذشته پرستاران برای افزایش حقوق و اصلاح قراردادهای خود، به‌طور مکرر در شهرهای مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

در همین حال، یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اعلام کرد «درصد بالایی» از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس‌اند.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از سیاست‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی انتقاد کرد و گفت: «کارهایی که برخی انجام دادند، نتیجه‌ آن منجر به مهاجرت پزشکان متخصص شده است.»

شهریور گذشته نیز هفته‌نامه پزشکی «لنست» در گزارشی، از رشد ۳۰۰ درصدی مهاجرت کادر درمانی ایران پس از همه‌گیری کرونا در کشور خبر داد.

گزارشی در روزنامه دنیای اقتصاد نیز از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب در یک سال گذشته» از ایران خبر داد و یادآور شد که طی چهار سال گذشته، «۱۶ هزار پزشک عمومی» نیز از کشور مهاجرت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی شهروندان ایران و نیز سرکوب اعتراضات آزادی‌خواهانه مردم در ماه‌های اخیر، موج جدید و گسترده‌تر مهاجرت میان اصناف مختلف و مختصصان، از جمله کادر درمانی، آغاز شده است و این وضعیت در نهایت بحران‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌تری برای نظام جمهوری اسلامی و شهروندان ایران در پی خواهد داشت.