دست‌کم ۱۸ تن در خشونت‌های قومی ایالت مانیپور هند کشته شدند

برخی از منابع آگاه غیردولتی شمار کشته‌شده‌های روزهای اخیر در شمال شرقی هند را ۵۴ تن اعلام کرده‌اند

وسیله نقلیه‌ای که در پی اختلافات قومیتی در مرکز ایالت مانی‌پور هند، سوزانده شده است- AFP

دولت هند در نهایت پس از چند روز سکوت، خشونت‌های روزهای اخیر در ایالت مانیپور در شمال شرق این کشور را تایید و گفت مقام‌های دولتی در حال بررسی علت خشونت‌ها میان گروه‌های قومی محلی‌اند.

به‌گفته مقام‌های دولتی هند، در جریان درگیری‌های روزهای اخیر در ایالت مانیپور دست‌کم ۱۸ تن کشته‌ شدند. برخی از منابع غیردولتی، شمار کشته‌شدگان روزهای اخیر در شمال شرقی این کشور را ۵۴ تن عنوان کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ششم ماه می (۱۶ اردیبهشت)، در گزارشی نوشت طی روزهای گذشته در این منطقه دورافتاده در نزدیکی مرزهای میانمار گزارش‌هایی از آشوب، غارت و آتش‌سوزی منتشر شده است.

روز شنبه کولدیپ سینگ، مشاور امنیتی دولت مانیپور، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت علاوه بر ۱۸ تا ۲۰ کشته‌، حدود ۱۰۰ تن هم در درگیری‌های روزهای گذشته مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به‌ گفته این مقام دولت محلی، دست‌‌کم ۵۰۰ خانه در آتش سوخته و برخی خودروها هم به آتش‌ کشیده شده است.

به گفته مشاور امنیتی دولت مانیپور، از ارتش هند خواسته شده تا با حضور در منطقه جلوی تداوم خشونت‌ها را بگیرد و با عوامل درگیری‌ها برخورد کند.

در این منطقه از شمال هند، گروه قومی متی (Meitei) اکثریت دارند و بر سر به‌دست آوردن موقعیت‌های دولتی، اقتصادی و شغلی با سایر گروه‌های قومی ساکن در منطقه درگیری دارند.

نشریه اکونومیست روز شنبه در گزارشی نوشت در انتخابات ایالتی این منطقه، صرف نظر از اینکه کدام حزب برنده شود و به قدرت برسد، دولت همیشه در اختیار اکثریت قوم میتی است که حدود ۵۳ درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند.

دولت هند تلاش می‌کند تا با پیگیری برخی از اقدام‌ها و سیاست‌ها، فرصت‌های اجتماعی-اقتصادی یا موقعیت‌های کاری را به‌طور برابر برای ساکنان منطقه فراهم کند.

در ایالت‌های مختلف هند، برخی از مشاغل دولتی، از عضویت در شوراهای روستا تا مجالس قانون‌گذاری، یا حتی موقعیت‌های تحصیلی در مراکز دانشگاهی، برای گروه‌های قومی در نظر گرفته شده است که تعداد آن‌ها در آن منطقه کمتر است یا در اقلیت قرار دارند.

این سیاست دولت، به‌عنوان یک اقدام یا «تبعیض مثبت» برای مقابله با نابرابری‌های ساختاری مبتنی بر قومیت در جامعه متکثر هند در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر از جهان