شهروندان بهائی به اجبار در گورستان خاوران دفن می‌شوند

حکومت با دفن اجباری در گورستان خاوران، بهائیان را آزار می‌دهد و شواهد اعدام‌های سیاسی را از بین می‌برد

جمهوری اسلامی با حفر قبرهای جدید در گورستان خاوران، شواهد اعدام‌های دهه ۶۰ را از بین می‌برد-مانیتورینگ حقوق بشر

جمهوری اسلامی ایران در ادامه مجموعه اقدام‌های روشمند و نهادینه شده برای آزار شهروندان بهائی، به دفن اجباری فوت‌شدگان بهائی در گورستان خاوران متوسل شده است و اجازه برگزاری مراسم‌ خاک‌سپاری را به خانواده‌ها نمی‌دهد. در سه‌ ماه اخیر دست‌کم شش شهروند بهائی به‌صورت اجباری در گورستان خاوران دفن شده‌اند و اکنون نیز احتمال دارد پیکر سه متوفی دیگر به همین شیوه به خاک سپرده شود. نهادهای امنیتی همچنین چهار شهروند بهائی را که به این روند اعتراض کرده بودند، بازداشت کرده‌اند.

جامعه جهانی بهائی، روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای این شیوه خاک‌سپاری شهروندان بهائی را «بی‌رحمانه» و «ظالمانه» و دستگیری شهروندان معترض را «ناعادلانه» خواند و تاکید کرد: «خانواده‌هایی که در سوگ عزیزان خود غمگین و عزادارند، اکنون بار مضاعفی را بر دوش می‌کشند. آن‌ها از دفن عزیزانشان با رعایت آداب بهائی در قبرستان خودشان منع می‌شوند و در مواردی مشاهده می‌کنند که خانواده و هم‌وطنان بهائی‌شان برای احقاق حقوق اولیه خود به‌سادگی بازداشت می‌شوند.»

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از ادامه این روند، خواستار توقف این «سنگدلی و بی‌رحمی» شد و افزود: «بهائیان بیش از چهار دهه است که با مشکلات کفن‌ودفن مواجه بوده‌اند. گورستان‌های آن‌ها ویران و قبرها هتک حرمت شده‌اند و خانواده‌ها حتی اجازه زیارت از آرامستان‌ها را ندارند.» او تمام این اقدام‌ها را بخشی از آزار و اذیت ساختارمند حکومت ایران علیه شهروندان بهائی دانست.

جامعه جهانی بهائی در فروردین‌ماه گزارش داده بود فردی با نام مسعود مومنی، مامور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که کنترل قبرستان متعلق به بهائیان در تهران را به دست دارد، یک بهائی متوفی را بدون اطلاع خانواده و اجرای مراسم خاک‌سپاری در قبرستان خاوران دفن کرده است. این مامور وزارت اطلاعات از خانواده متوفی خواسته بود برای دفن در زمین‌هایی که تا پیش از این در مالکیت جامعه بهائی بود، هزینه گزافی بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرد خانواده متوفی را تهدید کرده بود که اگر این پول را پرداخت نکنند، عزیزشان را در گورستان خاوران که پیش از این محل دفن زندانیان سیاسی اعدامی بود، به خاک می‌سپارد.

بنابر اعلام جامعه جهانی بهائی، مسعود مومنی تاکنون شش شهروند بهائی به نام‌های بهزاد مجیدی، عزت‌الله صدفی، عزت ضرغامی، فیروزه اختر خاوری، مریم معینی‌پور و درنا مولایی را به همین شیوه در گورستان خاوران به خاک سپرده است.

در آداب کفن‌ودفن بهائیان با متوفی با وقار و احترام رفتار می‌شود و خاک‌سپاری نیز دعای مخصوصی دارد، اما هیچ‌یک از این شرایط در مورد این شش نفر رعایت نشد.

جمهوری اسلامی ایران ممانعت از خاک‌سپاری بهائیان در آرامستان اختصاصی‌شان را از دو سال پیش آغاز کرد و در راستای آزارهای ادامه‌دار علیه بهائیان، از آن‌ها خواست عزیزان خود را در گورهای دسته‌جمعی خاوران دفن کنند.

حکومت ایران با این اقدام دو هدف آزار ساختارمند شهروندان بهائی و پاک‌ کردن آثار مربوط به گورهای دسته‌جمعی خاوران را به‌طور موازی پیش می‌برد.

در گورستان خاوران هزاران زندانی سیاسی اعدامی بدون هیچ نام و نشانی دفن شده‌اند و نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند هرگونه نشانه‌ای از این گورستان را برای فرار از پاسخگویی به جامعه جهانی از بین ببرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، بهائیان قبل از وقوع انقلاب اسلامی آرامستان وسیعی در تهران داشتند، اما پس از انقلاب این آرامستان مصادره شد و حکومت با برداشتن سنگ قبرها و فروش سنگ‌های ارزشمند، محل دفن بیش از ۱۵ هزار بهائی را با خاک یکسان کرد. چند سال بعد هم با نبش قبر اجساد و بار کردن آن‌ها به شکل خفت‌باری در کامیون‌ها، این آرامستان مورد هتک حرمت بیشتری قرار گرفت. بعد از آن بود که زمین را با بولدوزر برای ساخت فرهنگسرای خاوران یکدست کردند.

بر اساس منابع غیررسمی، در ایران بیش از ۳۰۰هزار شهروند بهائی زندگی می‌کنند، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی را به رسمیت می‌شناسد و شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی و سایر حقوق اجتماعی و سیاسی محروم‌اند.