حمله‌های هوایی حلب؛‌ آینه استراتژی منطقه‌ای ایران و نگرانی‌های منطقه‌ای

ایران با استفاده از فرودگاه حلب برای انتقال مهمات و تسلیحات، قاچاق سلاح به حزب‌الله لبنان را افزایش داده است

گزارش‌ها حاکی است که تهران تحت پوشش کمک‌ به زلزله‌زدگان، محموله‌های مهمات را جابه‌جا می‌کند-AFP

اورشلیم پست در مطلبی تحلیلی به نحوه پوشش خبر حمله‌های هوایی شبانه دوشنبه در نزدیکی حلب در رسانه‌های دولتی کشورها پرداخت و نوشت که این حمله به‌طور گسترده در رسانه‌های منطقه‌ای و همچنین روسیه پوشش داده شد و نشان داد که وقایع شمال سوریه برای ترکیه، روسیه، ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس اهمیت بسیاری دارد. 

نشریه اورشلیم‌ پست در مقاله‌ای تحلیلی در روز سه‌شنبه دوم ماه مه نوشت این مسئله مهم است زیرا رژیم سوریه اسرائیل را به انجام حمله‌های هوایی متهم کرده و مدعی است که پدافند هوایی سوریه «به تجاوز اسرائیل» پاسخ داده است. 

حکومت سوریه به تازگی در نشست اردن همراه با مقام‌های ارشد شماری از کشورهای مهم عرب شرکت کرد و این هفته هم میزبان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است و اخیرا نیز هیئتی را به مسکو اعزام کرده است.

این حمله بعد از نیمه‌شب دوشنبه و در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) و در آستانه سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، به سوریه انجام گرفت.

به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه، علاوه بر فرودگاه حلب،‌ اهداف ناشناس دیگری در اطراف این شهر نیز هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این حمله یک انبار مهمات در فرودگاه حلب هدف گرفته شده است. این نهاد بین‌المللی که مقر آن در لندن است، از حمله هوایی اسرائیل به یک فرودگاه نظامی در حومه حلب نیز خبر داد.

حمله‌های هوایی در حلب اولین حمله در نوع خود نیست و فرودگاه این شهر و مناطق مجاور آن صحنه درگیری‌های متعددی بوده‌اند. یکی از دلایل وقوع حمله‌ها این است که ایران با استفاده از فرودگاه حلب، نقل‌وانتقال مهمات و تسلیحات و قاچاق سلاح برای حزب‌الله لبنان را افزایش داده است. اورشلیم‌ پست نوشته است که حلب مجرایی سهل‌الوصول به لبنان را فراهم می‌کند، زیرا کامیون‌ها می‌توانند از حمص و قصیر - جایی که حزب‌الله در آن حضور دارد- عبور کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است که در سوریه مستقر است و قبلا از پایگاه هوایی دمشق یا تی-۴ استفاده می‌کرد. اسرائیل «کارزار بین‌ جنگ‌ها» را برای کاهش این نفوذ به راه انداخته است و ایران هم‌اکنون حلب را ترجیح می‌دهد، زیرا گمان می‌کند از اسرائیل دورتر است و می‌تواند از آن منطقه به‌عنوان پوشش استفاده کند. 

اورشلیم‌ پست نوشت جمهوری اسلامی ایران مدعی ارسال کمک به زلزله‌زدگان است، اما گزارش‌ها حاکی است که تحت پوشش ارسال کالاهای امدادی، محموله‌های مهمات را جابه‌جا می‌کند. 

شبکه خبری العین در خلیج فارس حمله‌های هوایی اخیر به حلب را پوشش داد. اورشلیم‌ پست نوشت که گزارش العین به «کارزار بین‌ جنگ‌ها» و همچنین تنش‌های موجود در منطقه پرداخته است. اورشلیم‌ پست نوشت که انعکاس این خبر در رسانه دولتی تاس روسیه نیز نشان می‌دهد که مسکو آشکارا اسرائیل را متهم می‌کند. تاس نوشت: «هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل روز سه‌شنبه به مواضع ارتش سوریه در حومه حلب حمله کردند. به گفته تلویزیون سوریه، حمله اسرائیل به باند فرودگاه بین‌المللی حلب آسیب زده است.»

تاس همچنین نوشت: «رسانه‌های سوری به نقل از منبعی [آگاه] در فرماندهی نیروهای مسلح گزارش دادند که یک نظامی سوری هنگام مقابله با حمله کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند. او گفت پرسنل ضدهوایی سوریه چندین هدف هوایی را مورد اصابت قرار دادند.» سوریه از سامانه‌های پدافند هوایی ساخت روسیه استفاده می‌کند. در این مقاله آمده است که «در تاریخ هفتم ماه مارس، فرودگاه بین‌المللی حلب پس از حمله اسرائیل برای بیش از دو هفته بسته بود».

رسانه‌های ترکیه نیز این حمله را پوشش دادند. رسانه دولتی تی‌آرتی نوشت که «در حمله موشکی اسرائیل به جنوب شرق حلب، فرودگاه حلب و مواضع دیگر در حومه شهر هدف قرار گرفتند. اسرائیل سال‌ها است که به اهداف و مواضع مرتبط با ایران در سوریه حمله می‌کند. از زمان شروع جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ نفوذ ایران در سوریه افزایش یافته است». نحوه پوشش خبر در این رسانه دولتی ترکیه نشان می‌دهد که آنکارا آنچه را در حلب که در فاصله نزدیکی از مرز ترکیه قرار دارد رخ می‌دهد، از نزدیک دنبال می‌کند. 

اورشلیم‌ پست در پایان به پوشش این خبر در رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت که خبر حمله در المیادین به شکل برجسته مطرح شد. اورشلیم‌ پست می‌گوید تصویر کلی این است که تمرکز بر این حمله هوایی در مقایسه با حمله‌های قبلی مشابه، افزایش بیشتری دارد و می‌افزاید «تحرکات منطقه‌ای که در آن سوریه به دنبال عادی‌سازی مناسباتش با کشورها است، احتمالا بخشی از این تصویر است».