گوترش: در نشست دوحه در مورد به رسمیت شناختن طالبان صحبت نشد

دبیرکل سازمان ملل گفت حضور تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان نگران‌کننده است

دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان نشست دو روزه دوحه در مورد افغانستان، کنفرانس خبری برگزار کرد-KARIM JAAFAR / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت (۲ مه)، در پایان نشست دو روزه دوحه در مورد افغانستان، در کنفرانس خبری گفت بحث به رسمیت شناختن طالبان در این نشست مطرح نشد. گوترش افزود که شرکت‌کنندگان نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت حقوق بشر، زنان، گسترش مواد مخدر و حضور تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان ابراز کردند.

گوترش همچنین افزود که شرکت‌کنندگان نشست دو روزه در مورد طرحی برای چگونگی تعامل با طالبان نیز صحبت کردند.

گوترش گفت: «شرکت‌کنندگان در مورد طرحی در زمینه چگونگی تعامل با طالبان صحبت کردند که بتواند به ثبات افغانستان کمک کند. شرکت‌کنندگان همچنین نگرانی‌های جدی خود را در زمینه حضور تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان مطرح کردند که برای منطقه و افغانستان خطرناک است.»

گوترش افزود که منع شدن زنان از فعالیت‌های اجتماعی و فرمان‌های طالبان در زمینه محروم کردن زنان و دختران از حق آموزش و کار نیز از موضوعاتی بود که شرکت‌کنندگان نشست دوحه در مورد آن بحث کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان ملل گسترش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به دیگر کشورها را از دیگر نکاتی دانست که در نشست دو روزه در دوحه در مورد آن بحث شد. 

گوترش گفت هر یک از کشورهایی که در نشست دوحه شرکت کردند، اولویت‌ها و نگرانی‌های خود را داشتند، اما نکات کلیدی و مشترکی در این نشست مطرح شدند که همه بر سر آن توافق نظر دارند.

گوترش تصریح کرد: «به نفع همه است که با هم همکاری کنند.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «نمی‌توانیم از تعامل [با طالبان] دست برداریم و تلاش برای یک رویکرد عمومی در این زمینه جریان دارد.»

گوترش گفت سازمان ملل متحد به تلاش‌های خود برای رسیدگی به نیازهای مردم افغانستان ادامه می‌دهد. او بدون اشاره مستقیم به احتمال خروج یا ماندن سازمان ملل در افغانستان گفت: «سازمان ملل با قرار دادن مردم افغانستان در اولویت، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

گوترش در ادامه افزود که نشست دیگری در آینده نزدیک برگزار می‌شود که طی آن، قطعنامه ۲۶۷۱ شورای امنیت که هفته گذشته در مورد وضعیت حقوق بشر و زنان در افغانستان صادر شد، دنبال خواهد شد. 

شورای امنیت سازمان ملل در ۲۷ آوریل با صدور قطعنامه‌ای، وضع محدودیت‌های شدید از طرف طالبان علیه زنان را محکوم کرد و خواستار حضور معنادار، فراگیر و همه‌جانبه زنان در جامعه افغانستان شد.

گوترش گفت: «امیدوارم قطعنامه شورای امنیت چراغ راه ما باشد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در بخشی دیگر از سخنان خود به وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان اشاره کرد و گفت ۹۰ درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و از این میان، حدود ۶ میلیون با قحطی مواجه‌اند.

گوترش بحران افغانستان را «بدترین بحران جهان» توصیف کرد و افزود که از کمک ۴.۶ میلیارد دلاری وعده داده‌شده در سال ۲۰۲۳، سازمان ملل تنها ۶۴ درصد آن را دریافت کرده است.

سازمان ملل متحد در اواخر ۲۰۲۲، اعلام کرد که برای رسیدگی به افراد نیازمند در افغانستان و برای کمک به بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان، در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد و کمک‌کننده‌ها باید این مبلغ را برای این سازمان تهیه کنند.

نشست دو روزه سازمان ملل در دوحه با انتقادهای گسترده از طرف فعالان مدنی، زنان و احزاب سیاسی در افغانستان همراه شد. پیش از برگزاری این نشست، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، گفته بود که بحث درباره به رسمیت شناختن طالبان بخشی از دستور کار این نشست است؛ اما دبیرکل سازمان ملل برخلاف سخنان معاون خود گفت در نشست دو روزه هیچ حرفی در این مورد گفته نشد. 

در نشست دو روزه در دوحه نمایندگان ۱۸ کشور و سازمان بین‌المللی حضور داشتند.