«قانون تحریم ایران» ممکن است همیشگی شود

«قانون تحریم ایران» در سال ۱۹۹۵ در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون در واکنش به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی وضع شد

«قانون تحریم‌ ایران» که اوت ۱۹۹۶، در زمان ریاست جمهوری بیل‌ کلینتون تصویب شد، باید هر سال در کنگره تمدید شود- Canva

نمایندگان کنگره آمریکا جویای تصویب قانونی‌اند که بخشی از تحریم‌های ایالات متحده را علیه حکومت ایران، همیشگی کنند. این طرح که با حمایت مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، پیشنهاد شده است، «قانون تحریم ایران» (ISA) را که ۱۹۹۶ تصویب شد و اعتبار آن در ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی خواهد کرد. بر این مبنا، دیگر نیازی به تمدید سالانه این قانون در کنگره نیست و این تحریم‌ها تا زمانی که تغییرات معناداری در سیاست‌های ایران رخ دهد، اجرا خواهد شد. 

وبسایت خبری-تحلیلی دهیل دوشنبه، اول مه ( ۱۱ اردیبهشت)، در گزارشی نوشت که این لایحه در ادامه واکنش‌های مقام‌های آمریکایی به سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه‌های هسته‌های و موشکی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. 

مقام‌های مختلف حکومت آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بارها سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه معرفی کرده‌اند. آن‌ها بارها هشدار داده‌اند که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران «تمامی گزینه‌ها» روی میز است؛ هرچند، راهکارهای دیپلماتیک و غیرنظامی همچنان در اولویت دولت آمریکا قرار دارد. 

اصطلاح «تمامی گزینه‌ها روی میز است»، معمولا به احتمال استفاده از نیروی نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا در بیانیه شنبه خود، «قانون تحریم‌های ایران» را از مهم‌ترین ابزارهای قانونی ایالات متحده برای تغییر رفتارهای «خطرناک» و «بی‌ثبات‌کننده‌» حکومت ایران نامید. 

«قانون تحریم‌ ایران» که اوت ۱۹۹۶، در زمان ریاست جمهوری بیل‌ کلینتون تصویب شد، باید هر سال در کنگره تمدید شود. این قانون به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا مجموعه تحریم‌های مشخصی را، عمدتا در صنایع مرتبط با نفت و گاز ایران، اعمال کند.

هدف مشخص از اجرای این قانون، جلوگیری از تامین مالی برنامه هسته‌ای و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به ‌گفته رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، این تحریم‌ها تنها زمانی باید برداشته شود که حکومت ایران به رفتارها و اقدامات تهدیدآمیز خود پایان دهد.

به ‌نوشته دهیل، طرح جدید جمعی از نمایندگان آمریکا در قبال حکومت ایران، فراحزبی است و ۲۴ تن از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از جمله سوزی لی، نماینده دموکرات ایالت نوادا، آن را امضا کرده‌اند. به‌گفته سوزی لی، «مقام‌های حکومت ایران به‌روشنی نشان داده‌اند که هیچ علاقه‌ای به مشارکت در جامعه بین‌المللی و تلاش در راستای صلح ندارند.»

سوزی لی با «سرکش» توصیف کردن حکومت ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را به حمایت فعالانه از تروریسم بین‌‌‌المللی متهم کرد و گفت که این حکومت، تهدیدی برای دموکراسی به‌شمار می‌رود.

پیشینه «قانون تحریم ایران»، به فرمان‌‌های اجرایی بیل کلینتون در ۱۹۹۵ برمی‌گردد. در این سال دولت کلینتون چندین فرمان اجرایی در پیوند با سیاست‌های حمایتی حکومت ایران از حزب‌الله لبنان، سازمان حماس و جهاد اسلامی صادر کرد. 

همزمان با برخی اقدامات قانونی کنگره آمریکا علیه حکومت ایران، دولت آمریکا نیز هشدارهای نظامی خود را تشدید کرده است. جمعه گذشته، روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال به ‌نقل از «منابع آگاه» نوشت که ارتش ایالات متحده در جدید‌ترین اقدام برای بازدارندگی نظامی حکومت ایران، برای نخستین بار، جنگنده‌های مجهز به بمب‌های هدایت‌شونده سنگرشکن به خاورمیانه فرستاده است. 

ماه گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که برنامه هسته‌ای تهران به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که اگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بخواهند، می‌توانند  ظرف فقط ۱۲ روز، مواد لازم را برای ساخت نخستین سلاح هسته‌ای خود در اختیار داشته باشند.