اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ اتهام افساد فی‌الارض علیه آرمین نورمحمدی، بازداشتی خیزش سراسری

نزدیکان این زندانی سیاسی می‌گویند بر اثر شکنجه ماموران وزارت اطلاعات برای گرفتن اعتراف اجباری، دستان و یکی از پاهای آرمین شکسته است

آرمین نورمحمدی - ایندیپندنت فارسی

یکی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران، به ایندیپندنت فارسی خبر داده است که آرمین نورمحمدی، شهروند ۲۴ ساله بازداشت‌شده در خیزش سراسری و محبوس در این زندان، با اتهام سنگین «افساد فی‌الارض» روبرو است که می‌تواند جان او را تهدید کند.

منابع موثق به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند، آرمین نورمحمدی، متولد ۲۲ مرداد ۱۳۷۷، روز ۱۰ فروردین‌ماه امسال به اتهام هم‌دستی در آتش زدن یک بانک و چند ساختمان حکومتی و دولتی در اسلامشهر، به دست ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و از آن زمان تاکنون، همچنان در بند ۲۰۹، مخصوص بازداشتی‌های وزارت اطلاعات، در زندان اوین محبوس است.

ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با زندانی کردن ۲۰ روزه آرمین نورمحمدی در سلول انفرادی و با تحمیل شکنجه‌های روانی و جسمی علیه او مانند شکستن دستان و یکی از پاهایش، موفق شده‌اند از او اعتراف اجباری ویدیویی بگیرند و نورمحمدی را مجبور کردند تا همدستی در آتش زدن چند ساختمان دولتی و حکومتی را بپذیرد.

پیش از این، ویدیوهایی از پرتاب کوکتل‌مولوتف به سمت ساختمان بانک کشاورزی اسلامشهر و دو پایگاه بسیج و سپاه در این شهر طی مراسم چهارشنبه‌سوری سال گذشته و همچنین روزهای نوروز امسال در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، اما نزدیکان آرمین نورمحمدی می‌گویند این شهروند هیچ نقشی در این آتش‌سوزی‌ها نداشته است.

بر‌اساس گفته نزدیکان این جوان ۲۴ ساله، در پرونده ارائه شده از دادسرای زندان اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران و نزد قاضی صلواتی، اتهام‌هایی همچون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تخریب اموال عمومی» و «افساد فی‌الارض» علیه او درج شده است.

آرمین نورمحمدی پیش از آخرین بازداشت در تاریخ ۱۹ فروردین سال جاری، در مراسم چهلم حمیدرضا روحی (از کشته‌شدگان خیزش سراسری اخیر در غرب تهران) در تاریخ ۹ دی‌ماه سال گذشته و در آرامستان بهشت‌زهرای تهران نیز دستگیر شده بود که پس از گذشت یک هفته و با قرار وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

حالا نزدیکان آرمین نورمحمدی می‌گویند ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به‌دلیل همان بازداشت و پرونده‌دار شدن آرمین، به‌دنبال وصل کردن یک شهروند بی‌گناه به آتش‌سوزی‌های پایان سال در اسلامشهر بوده‌اند که به‌دلیل محل سکونت آرمین نورمحمدی، قرعه به نام او افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، در ایران و نظام جمهوری اسلامی رکورد صدور سنگین‌ترین مجازات برای زندانیان سیاسی، از جمله مجازات اعدام را دارد.

 قاضی صلواتی در یکی از آخرین موارد، جمشید شارمهد، فعال سیاسی ایرانی-آلمانی که به دست ماموران جمهوری اسلامی ربوده شده را به اتهامی مشابه اتهام آرمین نورمحمدی، یعنی افساد فی‌الارض، به اعدام محکوم کرده است.

اکنون خانواده و دوستان آرمین نورمحمدی از اینکه به‌زودی قاضی صلواتی با سوءاستفاده از اعترافات اجباری، علیه او حکمی بسیار سنگین  صادر کند، هراس دارند و از فعالان حقوق‌بشر، حقوق‌دانان و فعالان سیاسی در داخل و خارج ایران خواسته‌اند تا «صدای مظلومیت» آرمین نورمحمدی باشند.

زمان برگزاری جلسه دادگاه این زندانی سیاسی هنوز به وکیل و خانواده او اعلام نشده است.

از آغاز خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ تاکنون، بیش از ۵۳۰ شهروند ایرانی به روش‌های گوناگون مانند شلیک گلوله یا اصابت جسم سخت به نقاط حساس بدن کشته‌ شده‌اند و چهار شهروند نیز به‌دلیل حضور در تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی، اعدام شدند.