نشست کشورهای عربی؛ وزیر خارجه سوریه دوشنبه به اردن می‌رود

وزیران خارجه کشورهای عربی منطقه، روز دوشنبه در پایتخت اردن گرد هم می‌آیند تا درباره درگیری‌های درازمدت سوریه و پایان دادن به انزوای دیپلماتیک دمشق در منطقه گفت‌وگو کنند

وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه در نشست کشورهای منطقه در امان شرکت می‌کند - NATALIA KOLESNIKOVA / POOL / AFP

وزارت خارجه اردن روز یکشنبه، ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت)، اعلام کرد وزیران خارجه کشورهای عربی منطقه، در روز دوشنبه، ۱ مه ۲۰۲۳، در پایتخت اردن گرد هم می‌آیند تا درباره درگیری‌های درازمدت سوریه و پایان دادن به انزوای دیپلماتیک دمشق در منطقه گفت‌وگو کنند.  

به گزارش خبرگزاری میدل‌ایست، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، نیز در  نشست دوشنبه در امان شرکت خواهد کرد. اردن همچنین میزبان وزیران خارجه مصر، عراق و عربستان سعودی نیز خواهد بود.

بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱، از نظر سیاسی منزوی شده است.

پس از توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، متحد نزدیک دمشق، در مارس سال جاری به‌منظور ازسرگیری روابط دیپلماتیک، در هفته‌های اخیر موجی از فعالیت‌های دیپلماتیک منطقه‌ای برای خروج دمشق از انزوا آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف این گفت‌وگو‌ها بررسی روابط کشورهای عربی منطقه با دولت سوریه برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در راستای پایان دادن به بحران این کشور است.

وزارت خارجه اردن این نشست را ادامه نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اردن، عراق و مصر توصیف کرد که اواسط آوریل ۲۰۲۳ به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد.

در نشست جده، ۹ کشور عربی گرد هم آمدند تا درباره پایان دادن به انزوای طولانی سوریه و بازگشت احتمالی دمشق به اتحادیه عرب گفت‌وگو کنند. دمشق سال ۲۰۱۱ و به دلیل سرکوب معترضان در داخل کشور، از اتحادیه عرب اخراج شد.

از بین کشورهای عربی منطقه، امارات متحده عربی اواخر سال ۲۰۱۸ روابط خود با دمشق را از سر گرفت. آوریل سال جاری میلادی نیز سوریه و تونس اعلام کردند نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را در پایتخت‌های دو کشور بازگشایی خواهند کرد.

با این حال، پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب همچنان مخالفانی دارد. قطر که از گروه‌های شورشی سوری حمایت می‌کند، پیشنهاد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را «گمانه‌زنی» صرف خوانده است.

جنگ ۱۲ ساله در سوریه حدود نیم میلیون کشته بر جا گذاشت و نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور اینک یا پناهنده‌اند، یا آواره داخلی‌ و بخشی از قلمرو سوریه همچنان خارج از کنترل دولت بشار اسد قرار دارد.

بشار اسد امیدوار است عادی‌سازی کامل روابط با پادشاهی‌های ثروتمند خلیج فارس، به تامین مالی بازسازی زیرساخت‌های ویران‌شده از جنگ داخلی کمک کند.

بیشتر از جهان