عربستان سعودی:‌ «حضور شبه‌نظامیان مسلح» در سوریه خاتمه پیدا کند

وزارت خارجه سعودی در پی نشست جده بیانیه‌ای صادر کرد

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی- Farooq NAEEM / AFP

وزارت خارجه عربستان سعودی در پی نشستی که همراه با شماری از کشورهای منطقه درباره سوریه برگزار شده بود، بیانیه‌ای صادر کرد. این جلسه بامداد شنبه بین وزرای خارجه شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس به علاوه وزرای سه کشور عراق-مصر-اردن در جده برگزار شد و موضوع اصلی آن بازگشت احتمالی سوریه به جمع اتحادیه عرب بود. این نشست که در غالب ضیافت سحری به میزبانی شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، برگزار می‌شد، نهایتا نتوانست درباره بازگشت دمشق به اجماع برسد. قطر را می‌توان جدی‌ترین مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دانست در حالی که کشورهایی همچون مراکش و کویت نیز موضع مثبتی در این مورد نشان نداده‌اند. اما بیشتر دیگر کشورهای عربی قدم‌هایی در راه عادی‌سازی روابط خود با دمشق برداشته‌اند.

علاوه بر مسئله سوریه، مسئله فلسطین نیز از موضوعات مهم نشست جده بود. در بیانیه وزارت خارجه سعودی آمده است: «در این نشست مشورتی درباره تعدادی از مسائل و تحولات منطقه تبادل نظر شد، وزرای شرکت‌کننده بر محوریت و اولویت مسئله‌ فلسطین تاکید کرده و اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل را که راه حل دو کشوری و شانس دستیابی به یک توافق صلح عادلانه و همه جانبه مبتنی بر راه حل دو كشور با پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ مطابق قطعنامه‌های بین‌المللی و ابتکار صلح عربی را تضعیف می‌کند، محکوم کردند. همچنین شرکت‌کنندگان، تجاوزهای صهیونیستی به مسجد مبارک اقصی/ حرم قدسی شریف و هتک حرمت اماکن مقدس را محکوم کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سعودی‌ها، وزرای خارجه عربی در ارتباط با موضوع سوریه بر «حفظ یکپارچگی، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی» این کشور تاکید داشتند. در این بیانیه در ضمن، بر لزوم «پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان مسلح» و دخالت خارجی در سوریه تاکید شده است. این در حالی است که در حال حاضر، بخشی از اراضی شمال غربی سوریه در اختیار گروه‌های شورشی هم‌پیمان با ترکیه است و بخش‌های وسیعی از شمال شرق آن کشور در اختیار گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» است که نیروهای کرد چپ‌گرا در آن محوریت دارند و از حمایت نظامی آمریکا نیز برخوردارند.

بیشتر از جهان