تداوم موج گرما؛ افزایش بی‌سابقه دما در اسپانیا و پرتغال

علت این موج گرمای زودرس و نامعمول، ورود هوای خشک و بسیار داغ از آفریقا است

موج گرما دمای هوا را در برخی مناطق اسپانیا به بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد رساند- JORGE GUERRERO / AFP

مقام‌های مسئول جمعه، ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت)، گفتند که رکورد گرمای آوریل در سرزمین اصلی اسپانیا و پرتغال شکسته است و هر دو کشور چنان دستخوش موج زودرس و نامعمول گرما شده‌اند که خطر حریق‌های ناخواسته افزایش یافته است.

به گزارش سازمان ملی هواشناسی اسپانیا، پنجشنبه، ۲۷ آوریل، درجه دماسنج در فرودگاه شهر کوردوبا در جنوب این کشور به ۳۸.۸  سانتی‌گراد ( ۱۰۱.۸ درجه فارنهایت) رسید تا رکورد پیشین ۳۸.۶ درجه سانتی‌گراد متعلق به شهر الچه را در شرق این کشور، پشت سر بگذارد.

به گزارش نیوزوایر، سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفت که این «داده‌های مقدماتی» باید به تایید برسد و فرایند آن چند روز طول می‌کشد.

البته بالاترین دمای آوریل در سراسر [مناطق متعلق به] اسپانیا را دماسنج با رسیدن به دمای ۴۰.۲ درجه سانتی‌گراد در ۲۰۱۳ در جزایر قناری واقع در کرانه شمال غربی آفریقا به ثبت رساند.

به گزارش سازمان هواشناسی پرتغال، دما در شهر مورا واقع در مرکز این کشور همسایه اسپانیا، نیز پنجشنبه به ۳۶.۹ درجه سانتی‌گراد رسید تا رکورد ۳۶ درجه سانتی‌گراد آوریل ۱۹۴۵ را که به شهر پینهائو در شمال شرقی کشور تعلق داشت، پشت سر بگذارد. 

جمعه، ۲۸ آوریل، گرما در پرتغال رو به کاهش نهاد، اما در بخش اعظم اسپانیا گرمای سوزان ادامه داشت و جیوه دماسنج در کوردوبا به ۳۶ درجه سانتی‌گراد رسید.

علت این موج گرمای زودرس و نامعمول، ورود هوای خشک و بسیار داغ از آفریقا بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیوزوایر، این گرمای سوزان باعث هشدارهایی در مورد افزایش خطر آتش‌سوزی‌های ناخواسته شده و به شرایط خشکسالی دامن زده است که پیش از این سبب شده بود امسال برخی کشاورزان در اسپانیا بذرکاری نکنند.

دولت اسپانیا گفت که به علت فرارسیدن زودرس گرمای سوزان، ‌از جمعه، یعنی یک ماه و نیم زودتر از معمول، کارزار پایشگری آتش‌سوزی در جنگل‌ها را آغاز می‌کند.

طبق بیانیه وزارت کشور اسپانیا، تقویت گروه‌های آتش‌نشانی محلی و «پایشگری مداوم آتش‌سوزی جنگل‌ها» در سراسر کشور، از جمله فعالیت‌های این کارزار است.

بنا به سامانه اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا، در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۵۴ هکتار از جنگل‌های اسپانیا دستخوش آتش‌سوزی شده‌اند، در حالیکه در مدت مشابه در ۲۰۲۲ این رقم فقط ۱۷ هزار و اندی هکتار بود.

به گزارش نیوزوایر، از آغاز ثبت دما، امسال اسپانیا گرم‌ترین سال خود را از سر می‌گذراند و طبق آمار سازمان ملل، نزدیک به ۷۵ درصد اراضی این کشور به علت تغییرات اقلیمی مستعد بیابان‌زایی است. 

ظرفیت منابع آب در سطح ملی به نصف رسیده است و به گفته اتحادیه کشاورزان اسپانیا، ۶۰ درصد اراضی کشاورزی این کشور به علت فقدان بارندگی دارند «از نفس می‌افتند».

اسپانیا بزرگ‌ترین صادرکننده روغن‌زیتون جهان و منبع اصلی میوه و سبزیجات اروپا است.

به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، دارد بر شدت و بسامد رویدادهای وخیم آب‌وهوایی، مانند موج‌های گرما، خشکسالی و حریق‌های ناخواسته، دامن می‌زند.

بیشتر از جهان