تحولات اوکراین؛ حمله پهپادی و آتش‌سوزی گسترده در انبار سوخت کریمه

این حمله پهپادی پس از آن رخ داد که ولودیمیر زلنسکی وعده داد که به حمله‌های مرگبار روز جمعه روسیه پاسخ می‌دهد

آتش‌سوزی انبار سوخت سواستوپل در شبه‌جزیره کریمه، ۲۹ آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

در ادامه دور تازه‌ای از درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه، فرماندار شبه‌جزیره کریمه‌، روز شنبه ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت)‌، خبر داد که حمله آشکار هواپیماهای بدون سرنشین باعث آتش‌سوزی گسترده یک انبار سوخت واقع در سواستوپل (بندر اصلی شبه‌جزیره الحاق شده به مسکو) شد.

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، این حمله پس از آن انجام شد که روسیه بامداد روز جمعه موشک‌هایی را به شهرهای سراسر اوکراین پرتاب کرد. بر‌اثر پرتاب موشک‌های روسیه که اولین حمله هوایی در مقیاس بزرگ در نزدیک به دو ماه گذشته بود، دست‌کم ۲۶ غیرنظامی کشته شدند.

میخائیل رازوژایف، فرماندار شبه‌جزیره کریمه،‌ با تایید این‌که آتش‌سوزی روز شنبه نتیجه یک حمله پهپادی بوده است، ادعا کرد که آتش مهار شده و به کسی آسیبی نرسیده است. او درباره این‌که آیا هواپیمای بدون سرنشینی که از آن به‌عنوان عامل آتش‌سوزی یاد کرد، اوکراینی بوده است یا خیر‌، اطلاعاتی نداد.

سواستوپل‌، محل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه است و از سال گذشته که حمله کرملین به اوکراین آغاز شد، مورد هدف یک سری حملات پهپادی قرار گرفته است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرد، اقدامی که بیشتر جهان آن را غیرقانونی ‌دانستند و سازمان ملل هیچ‌گاه این منطقه را به‌عنوان بخشی از خاک روسیه شناسایی نکرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است که کشورش به دنبال بازپس‌گیری این شبه‌جزیره در جریان تهاجم تمام‌عیار کنونی روسیه است، از این‌رو شهر سواستوپل از زمان آغاز جنگ بارها مورد حملات هوایی قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اوکراین هفته‌هاست که یک حمله بهاره به مواضع ارتش روسیه در شرق را تدارک می‌بیند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که روز پنجشنبه با زاویه بتل، نخست‌وزیر لوکزامبورگ، در یک کنفرانس خبری شرکت کرد، گفت: «متحدان اوکراین ۹۸ درصد از تجهیزات و تسلیحات نظامی مورد درخواست این کشور را به کی‌یف فرستاده‌اند.»

ینس استولتنبرگ با تاکید بر این‌که ۲۳۰ تانک، ۱۵۵۰ خودروی زرهی و نفربر و مقادیر زیادی از مهمات تا روز پنجشنبه روانه کی‌یف شده است،‌ گفت: «حالا ارتش اوکراین می‌تواند برای بازپس‌گیری مناطقی که به دست روسیه افتاده‌اند اقدام کند.»

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه‌های گذشته علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی، هزاران نفر از سربازان اوکراینی را نیز آموزش داده‌اند.

هم‌زمان با تجهیز اوکراین به سلاح‌های جدید، روسیه دور تازه‌ای از حملات خود به اوکراین را آغاز کرده است. مسکو بامداد روز جمعه هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل)‌، شهرهای اوکراین را هدف حملات گسترده خود قرار داد. ارتش اوکراین با تایید حملات سنگین روسیه به شهرهای این کشور، از دفع ۲۱ موشک و سرنگونی دو پهپاد ارتش روسیه خبر داد و ولودیمیر زلنسکی وعده داد که به این حملات پاسخ می‌دهد.

وزارت دفاع بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که براساس «احتمال واقع‌بینانه»، حمله موشکی روسیه تلاشی برای هدف گرفتن تجهیزات نظامی اوکراین بود که به‌تازگی به این کشور داده شده است. این وزارتخانه در به‌روزرسانی اطلاعاتی خود در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت که مسکو «اولین موج عمده حملات موشکی علیه اوکراین را از اوایل مارس ۲۰۲۳ آغاز کرده است.»

بیشتر از جهان