مردم زاهدان در بیست‌وسومین جمعه اعتراضی با شعار «آزادی، آزادی» به خیابان آمدند

فعالان بلوچ از برقراری جو شدید امنیتی در زاهدان و اطراف مسجد مکی خبر داده‌اند

در بیست‌وسومین جمعه اعتراضی زاهدان، مردم معترض، روز ۱۹ اسفند بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و با سر دادند شعار‌‌های «الله‌اکبر» و «آزادی، آزادی، آزادی» خواستار آزادی زندانیان سیاسی از جمله مولوی عبدالمجید مرادزهی شدند.

براساس گزارش‌ فعالان و رسانه‌های بلوچستان، تجمع اعتراضی مردم زاهدان در حالی برگزار شد که فضای این شهر مانند جمعه‌های پیشین به شدت امنیتی و ملتهب بود.

همچنین گزارش‌ها از محاصره مسجد مکی زاهدان با حضور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد. گفته می‌شود که نیروهای حکومتی به شکل گسترده‌ای در نقاط مختلف شهر از جمله میدان سیلو و خیابان‌های طباطبایی و خمینی حضور پیدا کرده‌اند.

برمبنای گزارش‌های میدانی، تظاهرات اعتراضی مردم با وجود حضور پرشمار نیروهای لباس شخصی ادامه یافته است.

ویدیوهایی که خبرگزاری حال‌وش از اعتراض‌های مردمی در بیست‌وسومین جمعه اعتراضی زاهدان منتشر کرده، جو سنگین امنیتی در محوطه پیرامون مسجد مکی را نشان می‌دهد.

فعالان بلوچ، ظهر روز جمعه ۱۹ اسفند خبر دادند که معترضان در راسک نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به بازداشت‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند.

هم‌زمان با بیست‌وسومین جمعه اعتراضی زاهدان، حوزه‌های علمیه اهل سنت در بیانیه‌هایی ضمن حمایت از مولوی عبدالحمید، از محاصره مسجد مکی توسط نیروهای امنیتی به شدت انتقاد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه مدرسین چابهار در بیانیه‌ای ایجاد حلقه‌های تنگ امنیتی برای نمازگزاران مسجد مکی را «غیراخلاقی و غیرقانونی» توصیف کرد و از نیروهای امنیتی خواست «به‌منظور جلوگیری از تنش‌های احتمالی و چالش‌های بی‌مورد و البته خطرناک برای مردم و کشور؛ این حلقه محاصره را خاتمه داده و دیگر اجازه ورود هیچ نیروی امنیتی را به اطراف مسجد مکی ندهند».

مدیریت و مدرسان مدرسه دارالقرآن سراوان و شورای علما، مدرسان مدارس و مکاتب دینی شهرستان فنوج، استادان و طلاب حوزه علمیه تعلیم‌القرآن روستای مرزی کناربست، مدیریت و استادان حوزه علمیه بدرالعلوم زابل، مدرسین مدرسه توحیدیه کهیر هم با صدور بیانیه‌هایی به «محاصره مسجد جامع مکی زاهدان» و «افزایش فشارهای امنیتی بر اهل سنت» انتقاد کردند.

پیش‌تر نیز جنبش سهاب شاخه جوانان حزب بلوچستان راجی تپاکی نیز طی فراخوانی مردم را به دفاع از معترضان زاهدان و ایستادگی در مقابل نیروهای سرکوبگر و گسترش مبارزات این جمعه فراخوانده بود.

جمعه‌های اعتراضی زاهدان، پس از کشتار مردم معترض با تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی در هشتم مهرماه که به «جمعه خونین زاهدان» مشهور شد، هر هفته پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید برگزار می‌شود.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه بار دیگر بر پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان جمعه خونین زاهدان تاکید کرد و گفت اقدام‌هایی که تاکنون انجام شده‌ است، کافی نیست.

او همچنین بار دیگر به سرکوب اعتراض‌های مردمی در جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد.

برمبنای گزارش کمپین فعالین بلوچ، در جمعه خونین زاهدان دست‌کم ۱۰۰ شهروند از جمله ۱۷ کودک کشته شدند و ۱۵ نفر بینایی خود را از دست دادند.