بحران کم‌آبی در ایران پای هیئت ایرانی را به کابل می‌کشاند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی درمورد سفر به افغانستان است

اعتراض مردم سیستان‌وبلوچستان به بحران کم‌آبی در این استان- Twitter/@payamema

هم‌زمان با تشدید بحران کم‌آبی در ایران و پیش‌بینی تابستانی دشوار در سیستان‌وبلوچستان، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت، به خبرگزاری ایسنا گفت که برای بحث درمورد حقابه ایران از رود هیرمند، هفته‌های آینده در راس هیئتی به کابل سفر خواهد کرد.

سلاجقه اعلام کرد درحال رایزنی با رهبری امارت طالبان است تا امکانات سفر و پیگیری موضوع حقابه هیرمند را فراهم کند. او گفت: «شرایط برای سفر به افغانستان درحال مهیاشدن است و به زودی در راس هیئتی به افغانستان می‌روم.»

پیش از این، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران درامور افغانستان و نیز سرپرست سفارت جمهوری اسلامی در این کشور، به رسانه‌ها گفته بود اقدام‌هایی در رابطه با حقابه هیرمند صورت گرفته است که نوید رهاشدن آب در سال جاری را می‌دهد.

این مقام جمهوری اسلامی ایران که روابط نزدیک و دوستانه‌ای با طالبان دارد، گفته بود موضوع ایجاد سد کمال‌خان که سبب مسدودشدن آب هیرمند به روی ایران شده، مربوط به دوره «اشغالگری آمریکا» بوده «که به هدف ایجاد چالش میان دو کشور صورت گرفته است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی قمی پای طالبان را از این ماجرا بیرون کشید و گفت موضوع سد کمال‌خان و مسدودشدن آب به روی ایران به دو سال گذشته، که طالبان بر افغانستان حکومت می‌کند، ربطی ندارد، بلکه مشکل اصلی در زمان حضور آمریکا و حکومت جمهوریت ایجاد شده است.

جمهوری اسلامی ایران در یک سال و هشت ماه گذشته، روابط نزدیکی با طالبان داشته و بخش اعظم این روابط به‌واسطه تلاش‌های حسن کاظمی قمی تسهیل شده است. جمهوری اسلامی از معدود کشورهایی بود که با سلطه طالبان بر افغانستان بلافاصله سفارتش را در کابل بازگشایی کرد و حتی دیپلمات‌های طالبان را نیز به سفارت افغانستان در تهران راه داد.

در آخرین اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان در سفارت این کشور در تهران دستور داد که سفارت را تخلیه کنند و کلید آن را به طالبان بسپارند. 

در نتیجه این دستور که بسیاری از کارشناسان امور سیاسی آن را مشروعیت‌دادن شفاهی به طالبان خواندند، سفارت افغانستان در تهران به‌طور رسمی به طالبان تحویل داده شد.

بااین‌حال، موضوع حقابه ایران از رود هیرمند، کماکان مورد اختلاف است. سال گذشته، هرچند برای چند روز معدود، آب هیرمند به‌سمت ایران رها شد، اما دوباره به‌دلیل آنچه طالبان مشکلات تکنیکی عنوان کردند، مسدود شد. 

در همین حال، حسن کاظمی قمی گفت یکی از ملاک‌های اصلی روابط ایران با طالبان وابسته به میزان پابندی این گروه به «معاهده حقابه ایران از رود هیرمند» است. 

پیش از این، یکی ازنمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس شورای اسلامی، به رسانه‌ها گفت اگر آب هیرمند در تابستان امسال به ایران نرسد، نیمه‌چاه‌های موجود در این استان کفاف آب مورد نیاز را نخواهند داد و مردم با بی‌آبی شدید مواجه خواهند شد.