آنگ سان سوچی منکر نسل کشی در میانمار شد

دارنده جایزه صلح نوبل، اتهام نقض حقوق بشر در مورد مسلمانان روهینگیایی‌ را "گمراه کننده" خواند

رهبر میانمار، آنگ سانگ سوچی، در دیوان بین المللی کیفری از کشور خود در برابر اتهام نسل‌کشی دفاع کرده و گفت وضعیت در آنجا "پیچیده" است. این دارنده‌ جایزه صلح نوبل به مدت 30 دقیقه در دادگاه لاهه سخنرانی کرده و از اقدامات کشورش علیه اقلیت روهینگیای میانمار به دفاع پرداخت.

سوچی، که با لحنی آرام و شمرده سخن می‌گفت، این اتهام را که ارتش میانمار در کشتار غیرنظامیان، تجاوزهای جمعی و به آتش کشیدن روستاها در سال 2017 نقش داشته، رد کرد. دولت میانمار متهم است که به طورعامدانه کارزاری به منظور پاكسازی قومی و نسل كشی به راه انداخته، که منجر به فرار بیش از 730،000 نفر از اقلیت روهینگیا به بنگلادش شده است.

او گفت که این اتهامات از یک «درگیری مسلحانه داخلی نشأت گرفت که با حملات مسلحانه هماهنگ و جامع» در اوت سال 2017 در ایالت غربی «راخین» آغاز شد، «و نیروهای دفاعی میانمار هم به آن پاسخ دادند.» او افزود: «این درگیری مسلحانه به طرز غم انگیزی منجر به خروج چند صد هزار مسلمان شد.»

سوچی خطاب به دادگاه عالی سازمان ملل گفت گامبیا - که از سوی 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی این دادرسی را علیه میانمار آغاز کرده، «تصویر ناقص و گمراه کننده‌ای از وضعیت واقعی ایالت راخین در میانمار ارائه داده است.» او با خطاب قرار دادن 17 قاضی دادگاه افزود که وضعیت در ایالت راخین «پیچیده بوده و درک آن آسان نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوچی تصدیق كرد كه ممکن است از نیروی نظامی نامتناسب استفاده شده و غیرنظامیان كشته شده باشند، اما گفت این اقدامات به معنای نسل كشی نبوده است. «مطمئناً تحت این شرایط، انگیزه نسل‌کشی نمی‌تواند تنها فرضیه موجود باشد. آیا یک کشور می‌تواند هم انگیزه نسل‌کشی داشته باشد و هم به طور فعال سربازان و افسرانی را که متهم به تخطی هستند، مورد تحقیق، پیگرد و مجازات قرار دهد؟»

در پاسخ به این اظهارات، جورج گراهام، مدیر حمایت بشردوستانه در سازمان «نجات کودکان»، گفت: «سخنان امروز صبحِ آنگ سان سوچی در تناقض با همه شواهد جمع آوری شده توسط سازمان ملل و شهادت‌هایی است که تیم‌های ما از بازماندگان بی‌شماری به دست آورده‌اند.

«خانواده‌های روهینگیا در کارزاری خشن، با اقدامات وحشتناک و غیرقابل تصوری روبه‌رو شده‌اند. کودکان و والدین آنها به شکل سازمان‌یافته کشته شده و مورد نقص عضو و تجاوز قرار گرفته‌اند. به‌رغم ادعاهایی مبنی بر رسیدگی به این تخلفات، دولت میانمار هیچ‌وقت نتوانسته مسئولان این جنایات را مجازات کند.»

او افزود: «جهان دیگر نمی تواند ترفند‌های تأخیر و انحراف را از سوی میانمار بپذیرد. عدالتی که به تأخیر بیفتد، انکار عدالت است.»

در این راستا فیونا اسمیت، رئیس کارزارهای بشردوستانه «آکسفام»، نیز گفت: «همه گروه‌های قومی ساکن ایالت راخین به ما اطلاع داده‌اند که خشونت‌ ارتش میانمار علیه آنان کماکان وجود دارد.»

اسمیت اضافه کرد: «اوضاع به ویژه برای ده‌ها هزار مسلمان روهینگیا، که مجبور به زندگی در اردوگاه‌های مخروبه هستند، بسیار دشوار و نیازمند اقدام فوری است. آنها زندگی خود را پشت سیم‌‌های خاردار و پاسگاه‌های نظامی می‌گذرانند. قادر به بردن کودکان به بیمارستان یا مدرسه نیستند، نمی‌توانند به ماهیگیری یا بازار بروند. بسیار مهم است که مردم روهینگیایی‌ و سایر گروه‌های قومی، از عدالت و حمایتی که به شدت به آن نیاز دارند برخوردار شوند و خشونت و آزار و اذیت در راخین به پایان برسد.»

سوچی روز سه‌شنبه به سخنان وکلای گامبیایی گوش داد که با استفاده از تصاویر گرافیکی و به طور دقیق در مورد رنج‌هایی شهادت دادند که ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا تحمیل می‌کنند.

قضات، طی سه روز دادرسی در این هفته، به مرحله اول این پرونده گوش می‌دهند، كه در آن گامبیا درخواست «اقدامات موقت» کرده است. این درخواست به این معناست که تا زمان رسیدگی کامل این پرونده، میانمار از هرگونه اقدامی علیه مسلمانان روهینگیا منع شود.