تمدید آتش‌بس در سودان، نگرانی از وقوع یک بحران غذایی گسترده

جنگنده‌های ارتش سودان در آخرین ساعت باقیمانده از آتش‌بس، مواضع شبه‌نظامیان را در خارطوم بمباران کردند

درگیری‌های نظامی بین ارتش سودان با نیروهای «پشتیبانی سریع» از ۱۵ آوریل شروع شد - AFP

آتش‌بس میان ارتش و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» در سودان، برای ۷۲ ساعت دیگر تمدید شد.

آتش‌بس سه‌روزه بین ارتش و نیروهای «پشتیبانی سریع» که بارها‌ شکسته شد، قرار بود نیمه‌شب گذشته خاتمه یابد، اما با پیگیری عربستان سعودی و ایالات متحده، این آتش‌بس برای سه روز دیگر تمدید شد.

اما پیش از آن، جنگنده‌های ارتش سودان پنجشنبه در آخرین ساعت باقیمانده از آتش‌بس، مواضع شبه‌نظامیان را در خارطوم بمباران کردند. در همین حال، درگیری‌های مرگبار و غارت فروشگاه‌ها و خانه‌ها در دارفور گزارش شده‌ است.

از شروع درگیری‌های نظامی میان ارتش سودان با نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، فرمانده ارشد نیروهای «پشتیبانی سریع» در ۱۵ آوریل، تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است تا از درگیری‌های خونین بیشتر جلوگیری شود. این تلاش‌ها تاکنون ناکام مانده است و در این درگیری‌ها صدها تن جان باخته‌اند، هزاران نفر مجروح و ده‌ها هزار نفر هم آواره شده‌اند.

اتحادیه آفریقا، سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده در بیانیه‌ای مشترک از آمادگی دو طرف «برای مشارکت در گفت‌وگو به‌منظور برقراری توقف پایدارتر خصومت‌ها و تضمین دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه استقبال کردند». آن‌ها با استقبال از تمدید آتش‌بس، خواستار اجرای کامل آن شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتر خود نوشت: «ما از اعلامیه نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع مبنی بر تمدید آتش‌بس در سودان به مدت ۷۲ ساعت دیگر استقبال می‌کنیم».

دامنه این خشونت‌ها به غیرنظامیان هم رسیده است. به گفته اتحادیه پزشکان سودان، بیمارستان‌ها گلوله‌باران شده‌اند و دوسوم آن‌ها از کار افتاده‌اند.

برنامه جهانی غذا هم هشدار داده است که خشونت‌ها می‌تواند میلیون‌ها نفر را در کشوری که یک‌سوم جمعیت آن، یعنی ۱۵ میلیون نفر به کمک نیاز دارند، به بحران جدی غذا و گرسنگی سوق دهد.

عبدو دینگ، مدیر امداد سازمان ملل در سودان، تامین مواد غذایی در این کشور را یک نگرانی جدی اعلام کرده است.

به گزارش سازمان ملل، درگیری‌ها تنها در دارفور غربی موجب «سوءتغذیه حاد» دست‌کم ۵۰ هزار کودک شده است.

درپی درگیری‌های خونین در سودان، موج فرار غیرنظامیان به کشورهای همسایه آغاز شده است و دست‌کم ۲۰ هزار نفر به چاد، چهار هزار نفر به سودان جنوبی، ۳۵۰۰ نفر به اتیوپی و سه هزار نفر به جمهوری آفریقای مرکزی گریخته‌اند.

بیشتر از جهان