آمریکا پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی را برای مصارف بشردوستانه آزاد می‌کند

آزادی مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی، زندانیان دوتابعیتی، همچنان در هاله‌ای از ابهام است

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در کاخ سفید‌ــ ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

هم‌زمان با سفر یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره ‌جنوبی به ایالات‌ متحده، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از هفت میلیارد دلار پول‌ مسدودشده خود در کره‌جنوبی برای خرید اقلام بشردوستانه استفاده کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات‌ متحده به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که پول‌های ایران در یک حساب «محدودشده» نگهداری می‌شود و برای استفاده و خرید اقلام بشردوستانه در دسترس جمهوری اسلامی است.

صدای آمریکا پیش‌تر از کاخ سفید پرسیده بود که آیا دولت ایالات‌ متحده از این هفت میلیارد دلار و دیگر دارایی‌های ایران که در اختیار شرکای آمریکا است، به‌عنوان ابزاری موثر برای چانه‌زنی در موضوع‌هایی مانند آزادی و تبادل زندانیان استفاده می‌کند یا خیر.

اکنون از پاسخ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چنین برمی‌آید که پول‌های بلوکه ایران در کره‌ جنوبی به‌صورت مشروط آزاد شده‌اند و جمهوری اسلامی تنها برای مصارف بشردوستانه می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. این خبر در رسانه‌های داخلی ایران بازتابی گسترده یافت.

پیش‌تر، خبرگزاری آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داده بود که تهران و واشنگتن در حال بررسی پیش‌نویس طرح تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ جنوبی‌اند.

سایت نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، نیز در خبری مشابه نوشت که ایران و آمریکا از طریق گفت‌وگوی غیرمستقیم درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده مذاکره کرده‌اند و برای انتقال این وجوه به یک یا چند بانک در کشورهای منطقه، توافق اولیه نیز شکل گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورنیوز روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت به خبر بخش فارسی صدای آمریکا هم واکنش نشان داد و در گزارشی نوشت: «اعلام نظر شورای امنیت ملی آمریکا در مورد شیوه هزینه‌کرد موجودی ارزی بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی نشان می‌دهد که موضوع رفع انسداد از این منابع صورت پذیرفته است.»

بر مبنای این گزارش، هنوز هیچ‌یک از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره شیوه هزینه‌کرد منابع ارزی بلوکه‌شده در کره‌جنوبی واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش‌تر گمانه‌های مطرح شده بود مبنی بر اینکه ایالات‌ متحده از پول‌های بلوکه‌شده در کره‌ جنوبی به‌عنوان ابزاری برای آزادی زندانیان دوتابعیتی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی استفاده می‌کند.

موضوع تبادل زندانیان سیاسی میان جمهوری اسلامی و ایالات‌ متحده مدت‌ها است که از سوی مقام‌های دو کشور مطرح شده اما همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

مقام‌های کره‌جنوبی پیش‌تر درباره پول‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی در این کشور گفته بودند که آزادسازی آن‌ها مشروط به شکل‌گیری توافق‌ هسته‌ای است.