بایدن: هدف ما تقویت بازدارندگی در مقابل رفتار تنش‌زای پیونگ‌یانگ است

آمریکا و کره جنوبی توافق کردند در صورت حمله هسته‌ای به کره شمالی، سئول «نقش محوری» ایفا کند

سفر یون سوک یئول، رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایالات متحده آمریکا به دستاوردی بزرگ انجامید. مقامات آمریکا روز چهارشنبه گفتند واشنگتن برای نخستین بار در تاریخ، در استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای در هرگونه تخاصم با کره شمالی به سئول نقشی محوری اعطا خواهد کرد و دولت کره جنوبی نیز در مقابل وعده می‌دهد دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای نرود.

یون و همتای آمریکایی‌اش، جو بایدن، این توافق مهم را «بیانیه واشنگتن» نامیده‌اند. یون از ویژه‌ترین مهمان‌های بایدن بوده است و تنها دومین مهمانی است که به افتخارش ضیافت شام دولتی برگزار خواهد شد.

سفر روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه رئیس‌جمهوری کره جنوبی در حالی صورت گرفت که افشای برخی اسناد در هفته‌های اخیر باعث پیچیدگی‌هایی در روابط شده بود. این اسناد نشان می‌دهد آمریک در مذاکرات خصوصی درون شورای امنیت ملی درباره سئول تجسس کرده است. این اسناد همچنین نشان می‌دهد مقامات سئول در مورد فشارهای آمریکا به‌منظور ارائه مهمات به اوکراین گفتگو می‌کردند.

سیاست سئول این است که به هیچ کشوری که فعالانه در حال جنگ باشد تسلیحات نفروشد. در جریان جنگ اخیر هم این کشور به کی‌یف کمک بشردوستانه کرده اما سلاح نداده است. سئول می‌گوید حاضر است مهمات توپ ۱۵۵ میلیمتری به واشنگتن بدهد اما تنها به این شرط که فقط آمریکا از این مهمات استفاده کند و آن‌ را در اختیار اوکراین یا کشورهای دیگر قرار ندهد.

یون در نشست خبری بعدازظهر چهارشنبه «بیانیه واشنگتن» را به عنوان اقدامی «بی‌سابقه» ستود و رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در همین نشست گفت: «هدف ما تقویت بازدارندگی در مقابل رفتار تنش‌زای پیونگ‌یانگ است».

جنگ اوکراین، تغییرات اقلیمی، همکاری سایبری و انرژی هسته‌ای مهمترین موضوعات گفتگوی این دو مقام عالی دولت‌های کره جنوبی و آمریکا بود.

مقامات ارشد طرفین می‌گویند دو دولت چندین ماه بر سر توافقی که روز چهارشنبه اعلام شد مذاکره کرده بودند. طبق این توافق یک زیردریایی بالیستیک هسته‌ای آمریکا از کره جنوبی دیدار خواهد کرد؛ اولین بازدید اینچنینی از اوایل دهه ۱۹۸۰ تا کنون. دو کشور در عین‌حال نهادی به نام «گروه مشورتی هسته‌ای» برای گفتگو درباره مسائل راهبردی تشکیل خواهند داد.

نگرانی کره جنوبی از افزایش توان هسته‌ای همسایه شمالی خود باعث شده که بحث حرکت به سوی ساخت سلاح هسته‌ای در این کشور جدی شود. رئیس جمهوری کره جنوبی در ماه ژانویه این احتمال را مطرح کرده بود؛ گفته‌هایی که باعث نگرانی واشنگتن شد و نهایتا در کمتر از پنج ماه به «بیانیه واشنگتن» انجامید.

بیشتر از جهان