درز اطلاعات محرمانه؛ کره جنوبی با آمریکا گفت‌وگو می‌کند

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی در مورد افشای چندین سند محرمانه ارتش این کشور است

قرار است که یون سوک یول در ۲۶ آوریل طی یک سفر رسمی در واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دیدار کند- REUTERS/Issei Kato

یک مقام در ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ (۹ آوریل ۲۰۲۳) گفت که  آنها از افشای چندین سند محرمانه ارتش ایالات متحده آمریکا مطلع‌اند و سئول قصد دارد در مورد مسائل مطرح شده در این سندها با واشنگتن گفت‌وگو کند.

به‌تازگی چندین سند محرمانه ارتش ایالات متحده آمریکا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که تصویر جزئی و یک ماهه از جنگ در اوکراین را ارائه می‌دهد.

سه مقام آمریکایی روز جمعه به رویترز گفتند که روسیه یا عناصر طرفدار روسیه احتمالاً پشت این افشاگری اند.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که در حال بررسی در مورد افشای چندین سند محرمانه ارتش این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یکی از اسناد فاش شده جزئیاتی در مورد مذاکرات داخلی مقام‌های ارشد کره جنوبی در مورد فشار واشنگتن بر سئول برای کمک به تامین تسلیحات در اوکراین ذکر شده است و این امر ناقض سیاست کره جنوبی درباره خودداری از ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین است.

تاریخ این سند مشخص نیست، اما کره جنوبی با فروش گلوله‌های توپخانه برای کمک برای تکمیل شدن ذخایر آمریکا موافقت کرده است. مقام‌های کره تاکید کردند که استفاده کننده نهایی این گلوله‌ها باید ارتش ایالات متحده آمریکا باشد. مقام‌های ارشد کره جنوبی نگران بودند که آمریکا این تسلیحات را به سمت اوکراین هدایت کند.

افشای این اسناد نشان می‌دهد که ایالات متحده از کره جنوبی، یکی از مهمترین متحدان خود جاسوسی کرده است. مقام ریاست جمهوری کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران از پاسخ به پرسش‌ها در ارتباط با جاسوسی آمریکا یا تایید جزئیات اسناد فاش شده، خوداری کرد.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، کره جنوبی پیمان‌های بزرگ نظامی را با لهستان یکی از کشورهای عضو ناتو به امضا رسانده که بر بنیاد آن، صدها تانک، هواپیما و سایر تسلیحات برای این کشور فراهم می‌کند.

یون‌ سوک‌ یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته است به‌دلیل پیروی سئول از قانون منع ارسال سلاح به کشورهای درگیر، ارسال سلاح به اوکراین دشوار است.

قرار است که یون سوک یول در ۲۶ آوریل در جریان یک سفر رسمی به واشنگتن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیدار کند.

بیشتر از جهان