آمریکا، ژاپن و کره جنوبی متعهد شدند که به تهدید کره شمالی پاسخی واحد بدهند

این سه متحد خطر احتمالی انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ را در هفته‌های آینده هشدار می‌دهند

این نشست بر تنش‌های اخیر از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، متمرکز بود- REUTERS/Kevin Lamarque

رئیس جمهوری ایالات متحده و رهبران ژاپن و کره جنوبی روز یکشنبه، ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، متعهد شدند که در قبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی تهدیدآمیز کره شمالی، واکنشی هماهنگ داشته باشند. جو بایدن اعلام کرد که این شراکت سه‌جانبه «حتی مهم‌تر از هر زمان دیگر» است، زیرا کره شمالی در حال تشدید تحریکات خود است. 

به گزارش اسوشیتدپرس، جو بایدن به‌صورت جداگانه با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی، دیدار کرد. این دیدارها در حاشیه نشست کامبوج برگزار شد. کامبوج میزبان اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا است و جو بایدن، فومیو کیشیدا و یون سوک یول در حکم «مهمان» در این نشست حضور دارند.

این نشست بر تنش‌های اخیر از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، متمرکز بود. با این حال، جو بایدن گفت که سه رهبر همچنین درباره تقویت زنجیره تامین و حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان، و حمایت کشورها از اوکراین در مواجهه با تجاوز روسیه هم بحث می‌کنند. در همین حال، رئيس جمهوری ایالات متحده قصد داشت در آستانه رودررو شدن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، نظر کیشیدا و یون را در این مورد جویا شود.

بایدن گفت: «ما با چالش‌هایی واقعی روبروییم، اما کشورهایمان بیش از هر زمان دیگری همسو شده‌اند و آمادگی بیشتری برای مقابله با این چالش‌ها دارند. بنابراین من مشتاقانه منتظر تعمیق پیوندهای همکاری بین سه کشورم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یون و کیشیدا در مورد تجاوزهای مداوم کره شمالی که در هفته‌های اخیر ده‌ها موشک شلیک کرده است، گفت‌وگو کردند؛ از جمله پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما در ۱۰ روز پیش که هشدار تخلیه در شمال ژاپن را در پی داشت. متحدان خطر احتمالی انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگِ منزوی شده را در هفته‌های آینده هشدار می‌دهند.

رئیس جمهوری کره جنوبی با اشاره به کشته‌شدگان هالووین در سئول گفت: «زمانی که کشور ما در اندوه عمیقی به سر می‌برد، کره شمالی چنین اقدامات تحریک‌آمیزی انجام داد که واقعیت تمایلات حکومت کیم جونگ اون را آشکار می‌کند.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه، ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان)، به خبرنگاران گفت که بایدن از این نشست‌ها برای تقویت واکنش مشترک سه کشور به خطرات ناشی از کره شمالی استفاده خواهد کرد. او افزود: «آنچه ما واقعا دوست داریم رخ دهد، این است که شاهد افزایش همکاری امنیتی سه‌جانبه‌ای باشیم که در آن، سه کشور در کنار هم قرار گیرند. این موضوع در مورد کره شمالی به دلیل تهدید و چالش مشترکی که همه ما با آن روبه‌روییم صادق است، اما در چارچوبی گسترده‌تر، در مورد همکاری برای تقویت صلح و ثبات کلی در منطقه نیز می‌تواند رخ دهد.»

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و این منطقه شاهد نمایش تسلیحاتی کره شمالی و تمرین‌های دفاعی مشترک آمریکا و کره جنوبی بوده است. در اوایل ماه جاری، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که در آخرین روز از تمرین‌های مشترک نیروی هوایی به نام «طوفان هوشیار»، دو بمب‌افکن «بی ۱ بی» با چهار جنگنده «اف ۱۶» ایالات متحده و چهار جت «اف ۳۵» کره جنوبی آموزش دیده‌اند. این نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۷ بود که بمب‌افکن‌ها در شبه‌جزیره کره مستقر شدند. در این رزمایش در مجموع حدود ۲۴۰ هواپیمای جنگی، از جمله جت‌های جنگنده پیشرفته «اف ۳۵» از هر دو کشور، شرکت داشتند. کره شمالی با نمایش قدرت خود به این رزمایش پاسخ داد و تعداد زیادی هواپیمای جنگی را در داخل خاک خود به پرواز درآورد.

دولت بایدن گفته است که درخواست‌های مکرری برای مذاکره بدون پیش‌شرط با کره شمالی به‌منظور محدود کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور را ارسال کرده، اما دولت کیم جونگ اون پاسخی نداده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته است که قصد دارد شی جین پینگ را تحت فشار قرار دهد تا از نفوذ چین بر کره شمالی، برای کاهش رفتار تهاجمی این کشور استفاده کند.

بیشتر از جهان