شاهزاده رضا پهلوی: باید روحیه عفو و آشتی ملی را تقویت کرد

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد جویای «کم‌هزینه‌ترین راه تغییر» در ایران است 

شاهزاده رضا پهلوی در نشستی خبری که روز چهارشنبه، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، در مجلس ایتالیا برگزار شد، بر لزوم قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت این امر برای آینده ایران نیز اهمیت دارد. او در ادامه این بخش از سخنانش تاکید کرد: «روند تغییر در ایران، باید شامل آشتی ملی و راهبرد خروج هم باشد. به باور من، اکثر اعضای سپاه حقوق‌بگیرهایی هستند که نقشی در رفتار جنایی و سرکوب نداشته‌اند و نباید فکر کنند که امیدی برای بقا ندارند. ما نباید کاری کنیم که در عراق در فرایند بعثی‌زدایی انجام شد و باعث شد نصف نیروهای حزب بعث به داعش بپیوندند… قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی، باعث می‌شود شمار بیشتری از نیروهای آن به ملت بپیوندند. ما خطاب به آن‌ها می‌گوییم، به مردم بپیوندید و دست از این حکومت بکشید.» 

شاهزاده رضا پهلوی که برای شرکت در نشستی تحت عنوان «چشم‌انداز سکولار و دموکراتیک برای ایران فردا» به رم رفته است، در پاسخ به این پرسش که پیامش برای کسانی که در ایران جانشان را به خطر می‌اندازند چیست، گفت: «اولین پیام من این است که من خواسته‌های شما را به قانونگذاران خارجی منتقل می‌کنم. من این کار را به طور نظام‌مند انجام داده‌ام؛ به‌خصوص از زمانی که مستقیما و هر روزه با آن‌ها صحبت می‌کنم.» 

او در مورد مسئله تحریم‌ها نیز گفت: «تحریم‌ها در مقطعی باعث تضعیف قدرت سرکوب حکومت می‌شود، اما باید در مقطعی، مولفه حمایت مستقیم از شهروندان نیز وجود داشته باشد. بنابراین، من خواستار قوانینی هستم که مقامات و دیپلمات‌های حکومت [ایران] رامحدود کند.»

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این نشست، با استفانیا کراکسی، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس ایتالیا، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. نشست پارلمان ایتالیا را بنیاد میلتون فریدمن سازماندهی کرده بود و پیش از آن، هواداران شاهزاده رضا پهلوی مقابل مجلس قانونگذاری ایتالیا تجمع کردند.

هفته جاری میلادی، «هفته همراهی با مردم ایران» در اروپا اعلام شده است و شامل نشست‌های دیگری، از جمله همایش «نیم سال انقلاب فمینیستی در ایران»، نیز بود که چهارشنبه در پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد. 

شاهزاده رضا پهلوی در رابطه با نقش خود، تاکید کرد که خواستار بی‌طرفی سیاسی است و افزود: «ماموریت من روزی تمام می‌شود که مجلس موسسان، قانون اساسی جدید را در همه‌پرسی به رای بگذارد و نظام آینده ایران تعیین شود.» او از مجلس‌های اروپایی خواست کمیته‌هایی برای حمایت از مردم ایران تشکیل دهند که شامل احزاب طیف‌های سیاسی مختلف، اعم از راست، چپ و میانه باشد. او گفت: «تصور من این است که در آینده تکثرگرای ایران هم نظام چند حزبی خواهیم داشت، نه نظام دو حزبی مثل آمریکا».

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی در حال حاضر سازماندهی احزاب سیاسی در داخل ایران ممکن نیست، اما باید آماده تدارک این احزاب شد که روزی بتوانند در انتخابات شرکت کنند. او تاکید کرد: «داشتن قانون اساسی به چه دردی می‌خورد اگر حزب سیاسی نداشته باشیم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت پیش از این، در نشست‌هایی با حزب سوسیال دموکرات آلمان شرکت کرده و آن‌ها از کارگاه‌هایی سخن گفته‌اند که با هدف سازماندهی احزاب سوسیالیست در کشورهای دیگر برگزار می‌کنند. رضا پهلوی گفت اروپایی‌ها می‌توانند در این زمینه به ایران کمک کنند. 

شاهزاده گفت قصد دارد با الهه توکلیان، زن معترضی که بر اثر اصابت گلوله چشمش را از دست داده و در ایتالیا عمل جراحی از سر گذرانده است، دیدار کند. او گفت کمک پزشکی و سایر انواع کمک به قربانیان نظام جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که دنیا در کنار آن‌ها است. او در توصیف شجاعت زنان ایران، بدون ذکر نام سپیده قلیان، به این فعالِ حیطه کارگری اشاره کرد که بلافاصله پس از بیرون آمدن از زندان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شعار داد و ساعاتی بعد دوباره زندانی شد. 

رضا پهلوی در پاسخ به پرسشی راجع به جنبش‌های خشونت‌پرهیز، از آشنایی خود با نگرش ماهاتما گاندی و دیدارهای خود با متفکران این جنبش‌ها همچون جین شارپ و رابرت هلوی خبر داد. او گفت شهروندان عادی کشورهای دیگر، زمانی با جنبش در ایران همدل خواهند بود که به‌رغم سرکوب، دست به خشونت نبرد. او گفت حرکت‌های خشونت‌بار، بهانه سرکوب به حکومت می‌دهند و اگر کار به «سناریوهای نامطلوب مثل جنگ داخلی» بکشد، موضوع پشتیبانی دولت‌های خارجی هم پیچیده می‌شود. او همچنین گفت، تاریخ نشان می‌دهد که راه‌های خشونت‌بار اغلب به بدیل‌های دموکراتیک منجر نشده‌اند و یک دیکتاتوری را با دیگری جایگزین کرده‌اند و چرخه خشونت ادامه یافته است. 

شاهزاده تاکید کرد: «چشم‌انداز من، پیوستن حداکثری نیروهای حکومت به مردم و کاهش هزینه‌های تغییر است.» او در پیوند با موضوع «عدالت انتقالی» نیز گفت باید با «روحیه عفو و آشتی ملی» برخورد کرد. شاهزاده با اشاره به نمونه الگوی «کمیسیون آشتی و حقیقت» در آفریقای جنوبی، گفت: «در آنجا به خاطیان گفتند، به جرمتان اعتراف کنید و بگذارید از آن موضوع بگذریم. جامعه در پایان باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد هزینه بالاتر زندگی با ترس انتقام را پرداخت کند، یا گذشته‌ها را پشت سر بگذارد. در نهایت مردم باید تصمیم بگیرند. من فقط راه پیشنهادی خودم را ارائه می‌کنم که کم‌هزینه‌ترین راه رسیدن به آزادی است.»