شاهزاده رضا پهلوی با پیام صلح میان ملت‌ها اسرائیل را ترک کرد

وزیر اطلاعات اسرائیل خطاب به شاهزاده رضا پهلوی: شما نشانی از رهبری شجاع در نظر اسرائیل و جهان آزاد هستید، با هم در مقابل محور شرارت ایستاده‌ایم

وزیر اطلاعات اسرائیل که میزبان شاهزاده رضا پهلوی و همسرش در این سفر بود تا هواپیما آن‌ها را بدرقه کرد-@GilaGamliel/Twitter

سفر پنج روزه شاهزاده رضا پهلوی و بانو یاسمین پهلوی، به اسرائیل، شامگاه جمعه اول اردیبهشت ( ۲۱ آوریل) پایان یافت و گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل که در این چند روز میزبان آنان بود، آن‌ها را تا هواپیما بدرقه کرد. 

گاملی‌ال با انتشار عکسی در پایان این سفر در کنار ورودی هواپیمای خطوط هوایی ال‌عال اسرائیل، در توییتی نوشت: «ولیعهد ایران رضا پهلوی متشکریم. شما نشانی از رهبری شجاع در نظر اسرائیل و جهان آزاد هستید. با هم در مقابل محور شرارت ایستاده‌ایم و این سرآغاز راه است.» وزیر اطلاعات اسرائیل و عضو حزب حاکم لیکود، همچنین در توییتر خود، ویدیو کوتاهی را که مروری بر بخش‌های مهم دیدار شاهزاده رضا پهلوی از اسرائیل بود، منتشر کرد. 

شاهزاده رضا پهلوی روز پنجشنبه در «مرکز عزری برای مطالعات ایران و خلیج فارس» در دانشگاه حيفا در میان گروهی از استادان و دانشجویان و پژوهشگران سخنرانی کرد. او در این سخنان از جمله خطاب به جامعه‌ بین‌الملل گفت که جایگاه و طرف خود را در مبارزه مردم ایران برای آزادی انتخاب کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین در توییتی درباره مرکز عزری که از جمله سازماندهندگان این سخنرانی بود، قدردانی کرد. شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی‌اش در دانشگاه حیفا ضمن اشاره به تلاش مردم ایران برای آزادی و تاکید بر ادامه خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» گفت که ایران آینده با همه کشورهای جهان از جمله اسرائیل در اساس منافع ملی خود رابطه خواهد داشت. او گفت که زمان تغییر فرارسیده است و رهبران جهان باید تصمیم خود را بگیرند و بگویند که می‌خواهند در کدام سمت تاریخ بایستند. 

در پایان این جلسه که رئیس دانشگاه حیفا نیز در آن حضور داشت، گیلا گاملی‌ال تابلوی قاب‌شده‌ای را در تقدیر از «شجاعت» شاهزاده رضا پهلوی به‌دلیل سفر تاریخی به اسرائیل به او تقدیم کرد و گفت: «در سال ۱۹۷۴ شاه ایران، پدر شما، با ارسال پیامی به اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، پیشنهاد کرد که به پیشبرد صلح میان اسرائیل و مصر کمک کند و این تابلو متن نامه‌ها است.» گاملی‌ال خطاب به شاهزاده رضا پهلوی افزود: «شما با ارج نهادن به صلح و دوستی میان کشورهایمان پا جای پای پدرتان گذاشته‌اید.» 

شاهزاده رضا پهلوی همچنین روز پنجشنبه از باغ و معبد بهاییان در حيفا بازدید کرد و گفت که در این دیدار «تحت تاثیر آرامش و زیبایی باغ‌ها، و نیز پیام اتحاد و با هم بودن آیین بهایی» قرار گرفته است. 

شاهزاده رضا پهلوی در این سفر پنج روزه دو بار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ملاقات کرد. او همچنین با وزیر امور راهبردی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات و مذاکره کرد و در مراسم سالانه یادبود قربانیان هولوکاست حضور یافت. 

officialrezapahlavi/Instagram

شاهزاده رضا پهلوی و همسرش، بانو یاسمین، روز ۱۷ آوریل وارد اسرائیل شدند در این سفر از موزه ید وشم دیدار کردند، در کنار دیوار ندبه به نیایش پرداختند و در جمع اسرائیلی‌های ایرانی‌تبار حاضر شدند. 

شاهزاده رضا پهلوی در ماه‌های اخیر و به‌دنبال شروع خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی، با رهبران جهان ملاقات و تلاش کرده است که آنان را به حمایت از خیزش سراسری مردم ایران برای رسیدن به آزادی و دمکراسی ترغیب کند.