پلیس آلمان یک مرد سوری را به اتهام طرح بمب‌گذاری دستگیر کرد

این مرد و برادرش با انگیزه «اعتقادات رادیکال جهادی» مظنون به طراحی حمله با «مواد منفجره خودساخته» برای هدف قرار دادن «اهداف غیرنظامی»‌اند

افسران پلیس آلمان در جریان یک تیراندازی. در سال ۲۰۱۹  - AFP

پلیس آلمان روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل)، اعلام کرد که یک مرد ۲۸ ساله سوری را در ارتباط با طرح مشکوک جهادگرایانه برای استفاده از یک بمب‌ دست‌ساز علیه اهداف غیرنظامی بازداشت کرده است.

پلیس آلمان که این مرد را در شهر هامبورگ دستگیر کرد، همچنین به جست‌وجو در ارتباط با چندین آدرس در این شهر بندری شمال آلمان و همچنین در شهر کمپتن در جنوب کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۲۵۰ افسر پلیس در عملیات صبح روز سه‌شنبه شرکت کردند و شواهدی از جمله مواد شیمیایی کشف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آلمان می‌گویند که تحقیقات روی مظنون ۲۸ ساله سوری و برادر ۲۴ ساله او متمرکز است. گفته شده است که این دو نفر با انگیزه «اعتقادات رادیکال اسلامی و جهادی» مظنون به طراحی حمله با «مواد منفجره خودساخته» برای هدف قرار دادن «اهداف غیرنظامی»‌اند.

مقام‌های آلمان می‌گویند که برادر بزرگ‌تر در هفته‌های اخیر از «پلتفرم آنلاین‌ ای‌بِی (eBay)» و سایر وب‌سایت‌ها برای خرید موادی برای ساخت مواد منفجره استفاده کرده است.

پلیس معتقد است که برادر کوچک‌تر این مظنون که در شهر کمپتن در جنوب آلمان زندگی می‌کند، از برنامه‌ریزی این حمله حمایت کرده‌ است.   

به گفته پلیس، این جوان ۲۸ ساله پیش از این در دادگاه‌های آلمان به «تامین مالی تروریسم» متهم شده بود.

افراط‌گرایان اسلام‌گرا در سال‌های اخیر چندین حمله خشونت‌آمیز را در آلمان مرتکب شده‌اند که مرگبارترین آن‌ها حمله با کامیون به بازار کریسمس برلین در دسامبر ۲۰۱۶ بود که به کشته‌شدن ۱۲ نفر منجر شد. مهاجم تونسی این حمله که پناهجویی بود که تقاضای پناهجویی‌اش رد شده بود، یکی از حامیان گروه جهادی دولت اسلامی (داعش) بود.

در حمله دیگری در سال ۲۰۲۰، یک فرد افراطی و همسرش به‌دلیل برنامه‌ریزی برای حمله‌ای با بمب بیولوژیکی با سم کشنده ریسین، در آلمان دستگیر شدند.

همچنین در ژانویه سال جاری، دو برادر ایرانی در آلمان به ظن تدارک حمله شیمیایی بازداشت شدند. بازرسان این دو مظنون را متهم می‌کنند که قصد داشتند با استفاده ریسین و سیانید بسیار سمی (سیانور) حمله‌ای با انگیزه اسلام‌گرایانه انجام دهند.

بیشتر از جهان