پلیس آلمان یک گروه تروریستی راست افراطی را منهدم کرد

گفته می‌شود این گروه در تدارک برنامه‌ریزی برای یک کودتا علیه دولت آلمان بوده است

برخی از اعضای این گروه، قانون اساسی آلمان پس از جنگ را رد کرده و خواستار سرنگونی دولت شده‌اند - AFP

هزاران مامور پلیس روز چهارشنبه، ۷ دسامبر (۱۶ آذر)، در بسیاری از مناطق آلمان حملاتی را علیه اعضای یک گروه راست افراطی پیش بردند که ظاهرا خواستار براندازی دولت با یک کودتای مسلحانه بودند.

به گزارش تایمز اسرائیل، مسئولان ارشد دادستانی آلمان گفتند که حدود سه هزار مامور پلیس در ۱۳۰ نقطه از ۱۱ ایالت آلمان، عملیات خود را برای جست‌وجو و بازداشت پیروان جنبش «رایشبورگر» یا «شهروندان رایش» آغاز کرده‌اند. برخی از اعضای این گروه، قانون اساسی آلمان پس از جنگ جهانی دوم را رد می‌کنند و خواستار سرنگونی دولت شده‌اند.

 دادستان‌های آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند که هدف پلیس، تعقیب اعضای جنبش رایشبورگر بوده است که به ظن پلیس، به «تدارک برای ورود خشونت‌آمیز به پارلمان آلمان» مشغول بوده‌اند. به گفته آنان، افراد دستگیرشده به تشکیل گروهی تروریستی‌ متهمند که هدفش را غلبه بر نظم دولتی موجود در آلمان و جایگزینی آن با دولت مورد نظر خود، قرار داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکو بوشمان، وزیر دادگستری آلمان، این حملات را «عملیاتی ضدتروریسم» توصیف کرد که طی آن ۲۲ شهروند آلمانی بازداشت شدند. در کنار این افراد، سه تن دیگر، از جمله یک شهروند روسیه، نیز بازداشت شده که مظنون به حمایت از این سازمان است.

هفته‌نامه اشپیگل گزارش داد که پادگان واحد نیروهای ویژه آلمان در شهر کالو در جنوب غربی این کشور نیز جزو مکان‌هایی است که برای بازداشت اعضای این گروه، جست‌وجو شده‌اند. علاوه بر بازداشت‌ها در آلمان، دادستان‌ها گفتند که یک نفر در شهر کیتزبوهل اتریش، و یک مظنون دیگر نیز در شهر پروجای ایتالیا بازداشت شده است. به گفته مقام‌های پلیس آلمان، افراد بازداشت‌شده می‌دانستند که هدف گروهی که به آن پیوسته‌اند، تنها با گزینه نظامی و از طریق زور قابل دستیابی است. طبق بیانیه دادستان‌ها، متهمان به «مجموعه‌ای از تئوری‌های توطئه» اعتقاد دارند و بر این باورند که آلمان را گونه‌ای «دولت پنهان» اداره می‌کند.

اشپیگل گزارش داد که مقام‌های پلیس آلمان دو سردسته این گروه- یک مرد ۷۱ ساله از یک خانواده اشرافی و یک چترباز سابق ۶۹ ساله- را بازداشت کرده‌اند. به گفته آن‌ها، شخص اول به نام هاینریش سیزدهم پی آر، که این گروه قصد داشت او را «رهبر جدید آلمان» معرفی و منصوب کند، با مقام‌های روسی برای [درخواست کمک برای انجام] کودتا در تماس بوده است. ظاهرا یک زن روس در این کار به او کمک کرده است؛ هرچند، دادستان‌ها گفتند که بر اساس تحقیقات فعلی، «هیچ نشانه‌ای در دست نیست که به درخواست آن‌ها پاسخ مثبت داده شده باشد.» سفارت روسیه در برلین نیز ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی راست افراطی در آلمان، رد کرد.

بیشتر از جهان