حریق در تالاب میقان؛ ۴۰۰ هکتار از زیستگاه پرندگان مهاجر سوخت

تالاب میقان که در فصل‌های پاییز و زمستان میزبان ۵۳ گونه پرنده مهاجر است در چند سال اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های مکرر و شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بوده است

بنا به اعلام مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، در جریان یک آتش‌سوزی کم‌سابقه‌ دست‌کم ۴۰۰ هکتار از تالاب میقان اراک سوخت و نیروهای امدادی پس از دست‌کم هشت ساعت تلاش، حریق گسترده را در نیزارهای این تالاب مهار کردند.

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، درباره خسارت وارده به تالاب میقان بر اثر آتش‌سوزی، گفت: «بر اثر این حریق حدود ۴۰۰ هکتار از سطح تالاب میقان در آتش سوخت.»

یوسفی افزود در جریان این آتش‌سوزی، مناطق دارای پوشش گیاهی نیزار در آتش سوخت، ولی تلفات جانوری مشاهده نشد و البته به دلیل وسعت حریق، ارزیابی خسارات وارد شده به این منطقه همچنان در حال انجام است.

 به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، آتش‌سوزی تالاب میقان غروب شنبه، دوم اردیبهشت (۲۲ آوریل)، بر اثر رعد‌وبرق آغاز شد و در ادامه به گسترش آتش‌سوزی در نیزارهای خشک این منطقه انجامید.

یوسفی گفت از نخستین ساعت‌های پس از آتش‌سوزی، محیط‌بانان، ماموران آتش‌نشانی و نیروهای انتظامی به تالاب اعزام شدند، اما به دلیل باتلاقی بودن مسیر، در عمل نتوانستند آتش را با سرعت مهار کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود آتش‌سوزی در سه بخش از تالاب ساعت‌ها ادامه یافت و حجم آتش نیز مداوم گسترش می‌یافت. به گفته او، در نهایت نیروهای امدادی پس از دست‌کم هشت ساعت تلاش، توانستند آتش‌سوزی را در این تالاب مهار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید محترمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی، نیز اعلام کرد آتش‌سوزی تالاب میقان اراک پس از ساعت‌ها و با حضور ۲۵ تیم آتش‌نشانی، کاملا مهار شد.

محترمی درباره دلیل استفاده نکردن از هواپیمای آبپاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی چندین ساعته تالاب میقان، گفت: «به دلیل گستردگی حریق و اعلام شرایط بحرانی، فورا با مرکز اطفای حریق هوایی وزارت دفاع هماهنگی صورت گرفت تا از هواپیمای آبپاش برای اطفای حریق استفاده شود، اما به دلیل اینکه امکان استفاده از هواپیمای آبپاش در شب وجود ندارد، قرار بود که در صورت نیاز، روز یکشنبه این عملیات انجام گیرد.»

محترمی درباره نحوه مهار آتش‌سوزی در این تالاب گفت «در نقاطی که امکان دسترسی ماشین آتش‌نشانی در تالاب و مناطق خشک وجود داشت، خودروهای آتش‌نشانی اقدام به اطفای حریق کردند، اما برخی از نقاط که عمق آب به دو متر می‌رسد، امکان حضور ماشین آتش‌نشانی نبود و از بولدوزر چرخ زنجیری به عنوان آتش‌بر» استفاده شد.

تالاب کویری میقان واقع در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر اراک، از جمله ۲۲ تالاب بین‌المللی ایران و یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است و در فصل‌های پاییز و زمستان از ۵۳ گونه پرنده مهاجر میزبانی می‌کند.

پیش‌تر نزدیک به ۵۰ هکتار از این تالاب در جریان آتش‌سوزی سال ۱۳۹۶، در حریقی ۱۶ ساعته سوخت و پس از آن، تالاب میقان اراک در زمستان‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان روبرو شد، و اینک نیز با آتش‌سوزی چندین ساعته اخیر، بخش زیادی از این تالاب به کلی سوخته است.