لاوروف در ونزوئلا؛ تلاش برای ایجاد ائتلاف علیه غرب

روسیه در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه شهر بندری اودسا را در جنوب اوکراین هدف حمله‌های پهپادی قرار داد

وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در کاراکاس با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیدار کرد - AFP

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از کشورهای همسو با کشورش مبتوعش خواست علیه تحریم‌ها و «باج‌خواهی» غرب «با یکدیگر متحد شوند».

وزیر امور خارجه روسیه، که برای سفری یک‌هفته‌ای به آمریکای لاتین رفته است، در دیدار با همتای ونزوئلایی خود، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را کشورهایی‌ خواند که «راه خود را انتخاب کرده‌اند». به گفته او، این کشورها نیز «همه مانند روسیه، از تحریم‌های اقتصادی آسیب دیده‌اند». او در این دیدار  گفت: «برای مقابله با باج‌خواهی و فشار غیرقانونی و یک‌جانبه غرب، باید نیروها را متحد کنیم.»

در حالیکه مسکو خواستار اتحاد کشورهای همسو می‌شود، فرانک والتر‌اشتاین‌مایر، رئیس ‌جمهوری آلمان، روز چهارشنبه، ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین)، با حضور در مراسم هشتادمین سالگرد خیزش گتوی ورشو در پایتخت لهستان، ولادیمیر پوتین را به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین هدف انتقاد شدید قرار داد و گفت: «رئیس‌ جمهوری روسیه با حمله غیرقانونی به همسایه آرام و دموکرات خود، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. این جنگ موجب رنج، خشونت، ویرانی و مرگ بی‌اندازه‌ای برای مردم اوکراین است».

پیش از ونزوئلا، برزیل نخستین کشوری بود که وزیر خارجه روسیه در این دور از سفر‌ها از آن دیدار کرد. رئیس‌جمهوری برزیل در مناقشه میان روسیه و اوکراین، جانب اوکراین را گرفته است. یک روز پیش از این دیدار، لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، آشکارا «نقض تمامیت ارضی اوکراین» به دست روسیه را محکوم کرد و گفت: «دولت من طرفدار یک راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره برای پایان دادن به درگیری است.»

پیش‌تر، رئیس‌جمهوری برزیل در سفر پنج‌روزه خود به پکن و در دیدار با همتای چینی خود، بر ضرورت ایجاد باشگاهی متشکل از کشورهای خواهان میانجیگری برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین تاکید ورزید و گفت آمریکا باید سیاست «تشویق جنگ» در اوکراین را متوقف کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این اظهارات، سخنگوی کاخ سفید، لحن لولا را «بی‌طرفانه» ندانست و او را متهم کرد که «تبلیغات» روسیه و چین را «طوطی‌وار» و «بدون توجه به واقعیت‌ها» تکرار می‌کند. از سوی دیگر، لولا دا سیلوا اوایل ماه جاری از اوکراین خواست تا برای پایان دادن به جنگ، از شبه‌جزیره کریمه چشم‌پوشی، و آن را به روسیه واگذار کند. اما کی‌یف این پیشنهاد را رد کرد.

همزمان با سفر لاوروف به آمریکای لاتین، روسیه در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه شهر بندری اودسا، واقع در جنوب اوکراین را هدف حمله‌های پهپادی خود قرار داد. یوری کروک، رئیس اداره نظامی منطقه اودسا، با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «دشمن شبانه با یک پهپاد از نوع شاهد-۱۳۶ به منطقه اودسا حمله کرد.» او  در ادامه افزود با اینکه سامانه دفاع هوایی اوکراین بیشتر پهپادهای مهاجم را منهدم کرده، اما برخی از آن‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی اصابت کرده‌اند. 

شاهد-۱۳۶، پهپاد کوچک و انتحاری ساخت جمهوری اسلامی ایران است و به باور کارشناسان اوکراینی، برخی از قطعات آن در کشورهای غربی تولید شده است.

ساعاتی پس از این حمله، کی‌یف از دریافت نخستین مجموعه سامانه دفاع هوایی ساخت ایالات متحده موسوم به پاتریوت، و خودروهای زرهی سبک ساخت فرانسه‌ خبر داد. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، این سامانه دفاع اوکراین را در برابر حمله‌های روسیه تا حد چشمگیری تقویت خواهد کرد؛ به‌ویژه در این بزنگاه که اوکراین خود را برای ضدحمله آماده می‌کند.

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، سئول می‌گوید چنانچه غیرنظامیان در اوکراین هدف حمله‌های گسترده قرار  گیرند، دامنه حمایت خود را از کی‌یف، از کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی فراتر خواهد برد. به گفته یون سوک‌یول، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی، دولت او در حال بررسی چگونگی کمک به دفاع و بازسازی اوکراین است. این نخستین بار است که سئول تلویحا تمایل خود را به کمک نظامی به اوکراین نشان می‌دهد. 

کره جنوبی، متحد مهم ایالات متحده و از تولیدکنندگان بزرگ مهمات توپخانه، تاکنون به دلایل مختلف، از جمله برای جلوگیری از نفوذ روسیه بر همسایه شمالی و فعالیت شرکت‌هایش در این کشور،‌ کوشیده‌ است از رویارویی مستقیم با مسکو اجتناب کند.

بیشتر از جهان