اروپا همچنان بزرگ‌ترین واردکننده نفت روسیه است

اتحادیه اروپا و گروه هفت نتوانسته‌اند سقف قیمت را به حدی پایین بیاورند که دست روسیه از سود هنگفت صادرات نفت واقعا کوتاه شود

اتحادیه اروپا و گروه هفت به نفت وابسته‌ و در کاهش تقاضای نفت دچار بی‌عملی‌اند-REUTERS

با اینکه اتحادیه اروپا در اعمال سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها علیه مسکو پیشتاز بوده، داده‌های جدید نشان داده که این اتحادیه بزرگ‌ترین واردکننده انرژی حاصل از سوخت فسیلی از روسیه است.

اتحادیه اروپا هنوز بزرگ‌ترین واردکننده است؛ زیرا از طریق خریداران اصلی نفت روسیه، همچنان به خرید میزان بسیار زیادی فراورده نفت خام ادامه می‌دهد.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (سی آرئی‌ای) در گزارش جدیدش، پنج کشوری را که با «دلالی»، نفت خام روسیه را به اتحادیه اروپا صادر می‌کنند، مشخص کرد.

این کشورها با افزایش واردات خود، محصولات پالایشگاهی را به همتایان غربی خود می‌فروشند؛ یعنی کشورهایی که با اعمال تحریم قصد دارند درآمدهای کرملین را که بودجه حمله به اوکراین را تامین می‌کند، کاهش دهند.

این پنج کشور عبارت‌اند از چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی و سنگاپور.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا اخیرا با استفاده از ابزار قانونی و با تغییر مبدا واردکننده، نفت روسیه را وارد و بدین‌ترتیب همچنان به پر شدن خزانه جنگی ولادیمیر پوتین کمک می‌کند.

اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا در اعمال تحریم‌های سختگیرانه بر نفت خام و فراورده‌های نفتی روسیه در قالب تحریم عمده صادرات نفت خام روسیه به اروپا و نیز تعیین سقف قیمتی گروه هفت برای نفت خام این کشور، با ایالات متحده هم‌پیمان شدند.

دور دیگری از تحریم‌ها یعنی تحریم ورود محصولات پالایشگاهی نظیر سوخت دیزل، گازوئیل و سایر محصولات به اتحادیه اروپا از فوریه سال جاری اجرا شد. برای این محصولات نیز سقف قیمت تعیین شد.

اما در این گزارش آمده است که واردات این محصولات از کشورهای «دلال»، با «سرعتی حیرت‌آور» افزایش یافته است و همه این کشورها به بزرگ‌ترین واردت‌کنندگان نفت خام روسیه از زمان شروع حمله این کشور به اوکراین، تبدیل شده‌اند.

این گزارش دریافت در کل یک سالی که از آغاز جنگ گذشته است، اتحادیه اروپا، کشورهای گروه هفت و استرالیا مجموعا محصولات نفتی به ارزش ۴۲ میلیارد یورو (۳۷ میلیارد پوند) از کشورهای «دلال» وارد کرده‌اند.

و اتحادیه اروپا که ادعا کرده است تحریم‌هایش در کاهش درآمدهای روسیه از صادرات سوخت‌های فسیلی کارساز است، بزرگ‌ترین واردکننده است؛ واردات نفت آن طی یک سال بعد از شروع جنگ به هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو (شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند) بالغ شد.

به گفته لاوری میلی‌ویرتا، یکی از نویسندگان این گزارش و از موسسان و تحلیلگر ارشد سی‌‌آرئی‌‌ای، این واردات آثار تحریم‌ها بر روسیه را کمرنگ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «افزایش واردات فراورده‌های نفتی از واردکنندگان اصلی نفت خام روسیه به تحریم نفتی علیه روسیه لطمه می‌زند. از طرف دیگر محدودسازی این تجارت فرصتی برای اعمال اهرم‌های اضافی به‌شدت موردنیاز و قطع اعتبارات مالی حمله وحشیانه روسیه به اوکراین است.»

او به ایندیپندنت گفت اتحادیه اروپا و گروه هفت «در کاهش سقف قیمت‌ها به سطحی که واقعا مانع از سود هنگفت روسیه از صادرات نفت شود، شکست خورده‌اند».

او گفت: «البته این وضعیت همچنین نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و گروه هفت به نفت وابسته‌ و در کاهش تقاضای نفت دچار بی‌عملی‌اند.»

واردات نفت خام این پنج کشور آسیا و خاورمیانه از روسیه از لحاظ حجم در قیاس با سال قبل از جنگ اوکراین، بیش از ۱۴۰ درصد افزایش یافت و ارزش کل وارداتشان به ۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو(۶۶ میلیارد پوند) رسید.

طبق یافته‌های این گزارش، کشورهای تحریم‌کننده نفت در قسمت اعظم افزایش صادرات نفت کشورهای «دلال» در دوران جنگ اوکراین، مسئول‌اند.

صادرات آن‌ها به غرب از لحاظ ارزش، ۸۰ درصد و از لحاظ حجم، ۲۶ درصد افزایش یافت.

کشورهای هم‌پیمان سقف قیمت وارادات نفت پالایش‌شده از چین را ۹۳ درصد، از هند دو درصد، از ترکیه ۴۳ درصد، از امارات متحده ۲۳ درصد و از سنگاپور ۳۳ درصد افزایش داده‌اند.

با این حال هند از دسامبر ۲۰۲۲ و پس از آغاز اجرایی شدن سقف قیمت گروه هفت، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به کشورهای هم‌پیمان سقف قیمت شد.

صادرات هند به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن افزایش یافت؛ در حالی که چین سه میلیون تن صادر کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان