طالبان:«گشت‌وگذار زنان در عید فطر ممنوع است»

طالبان از زمان سلطه مجدد بر افغانستان با صدور بیش از ۳۰ فرمان، محدودیت‌های سنگینی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند

گروهی از زنان در کابل  برای دریافت کمک بشردوستانه تجمع کرده‌اند-Sanaullah SEIAM / AFP

طالبان در فرمان جدیدی که روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ (۱۹ آوریل)، صادر شد، گشت‌و‌گذار زنان را در روزهای عید ممنوع کردند. وزارت حج و اوقاف طالبان، با ارسال پیامی به امامان مساجد، به آنان دستور داد در خطبه‌های نماز جمعه، ممنوعیت‌های ویژه عید فطر را به مردم اطلاع دهند.

طالبان در پیام نوشتند امامان مساجد باید پیام ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه اسلامگرای مسلط بر افغانستان، را در جریان نماز جمعه بخوانند و در ابتدای خطبه نیز از رهبر طالبان یاد کنند.

براساس این دستور طالبان، برخی سرگرمی‌های سنتی، از جمله یک بازی ویژه عید که با تخم‌مرغ انجام می‌شود، و استفاده از فشفشه و وسایل آتش‌بازی نیز ممنوع است.

پیام ملا هیبت‌الله آخوندزاده سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، منتشر شد و در آن ضمن ادعای تامین امنیت سراسری، به چندین نکته خاص دیگر، از جمله ضرورت تلاش برای «از بین بردن آثار دوران اشغال»، گسترش آموزش‌های دینی، همکاری ملاها با طالبان و شکرگزاری از اوضاع جاری اشاره شده است. بر اساس دستور وزارت حج و اوقاف طالبان، تمامی امامان مساجد باید این پیام را در جریان برپایی نمازجمعه و نماز عید فطر، برای نمازگزاران بخوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، با صدور بیش از ۳۰ فرمان، محدودیت‌های سنگینی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. رهبران و مقام‌های این گروه در نخستین اقدام خود، زنان را از حق کار محروم کردند و در ادامه، محدودیت‌هایی بر سفر، گشت‌وگذار، حجاب و نوع پوشش، آموزش دبیرستانی و دانشگاهی و کار در نهادهای بین‌المللی و غیردولتی بر زنان تحمیل کردند.

با گذشت نزدیک به دوسال از سلطه مجدد طالبان بر افغانستان، زنان از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حذف شده‌اند؛ در حالیکه تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری، نزدیک به ۲۵۰۰ شرکت تجارتی در سراسر افغانستان به دست زنان مدیریت می‌شد.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از زنان کارآفرین کوشیدند با آنان گفت‌وگو و مذاکره کنند تا از ممنوعیت فعالیت زنان در اقتصاد و تجارت جلوگیری شود، اما در این مدت هیچ‌یک از مقام‌های این گروه، زنان کارآفرین را به ملاقات نپذیرفته است.

وضع محدودیت‌های روزافزون بر زنان در افغانستان، واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از افغانستان در پی داشته است، اما طالبان توجهی به این واکنش‌ها و انتقادها ندارند. در یکی از تازه‌ترین موارد، طالبان در روز هفتم آوریل سال جاری ادامه کار کردن زنان افغان در نهادهای مربوط به سازمان ملل متحد را ممنوع اعلام کردند.

درخواست‌های مکرر مقام‌های سازمان ملل برای لغو این فرمان تاکنون کارساز نبوده است. آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین)، گفت اگر این فرمان لغو نشود، سازمان ملل ماه آینده در مورد خروج از افغانستان تصمیم خواهد گرفت. این مقام سازمان ملل در حالی در مورد احتمال خروج سازمان ملل از افغانستان هشدار داد که حدود ۲۴ میلیون شهروند این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و دست‌کم شش میلیون تن از آنان در معرض قحطی و گرسنگی‌اند.