اجرای معاهده مبادله زندانیان بین بروکسل و تهران؛ بلژیک خواستار انتقال وندکاستیل شد

سخنگوی وزیر خارجه بلژیک روز سه‌شنبه گفت که معاهده مبادله زندانیان بین بروکسل و تهران از روز سه‌شنبه لازم‌الاجرا شده‌ است

معترضان تصاویر امدادگر بلژیکی زندانی در ایران را در دست دارند ـ François WALSCHAERTS / AFP

بلژیک روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین (۱۸ آوریل)، با ارسال درخواستی رسمی به مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی و انتقال اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران، به بلژیک شد.

به گزارش شبکه وی‌آر‌تی نیوز بلژیک، سخنگوی وزیر خارجه بلژیک گفت که وزیر خارجه بلژیک روز دوشنبه در گفت‌وگوی جدیدی با همتای ایرانی خود بار دیگر خواستار آزادی این امدادگر شد که در حوزه فعالیت‌های بشردوستانه مشغول بوده است. وزیر خارجه بلژیک همچنین خواستار بهبود شرایط وندکاستیل در زندان شد.

بلژیک پیش‌تر با معاهده انتقال زندانیان با ایران موافقت کرده است، اما اجرای این معاهده به‌دلیل چالش‌های حقوقی تاکنون به حالت تعلیق درآمده بود. با این حال، سخنگوی وزیر خارجه بلژیک روز سه‌شنبه گفت که معاهده مبادله زندانیان بین بروکسل و تهران از روز سه‌شنبه لازم‌الاجرا شده‌ است و به همین دلیل، بلژیک روز سه‌شنبه درخواست انتقال رسمی واند کاستیل را به جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.

در این وضعیت و بر اساس معاهده مبادله زندانیان، تهران نیز احتمالا خواستار انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک، خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه قانون اساسی درخواست‌ها برای ابطال این معاهده را که از روز سه‌شنبه لازم‌الاجرا شده است، رد کرد، اما با این حال، شرطی برای مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بلژیک گذاشته است. دادگاه گفته است که بلژیک باید شورای ملی مقاومت ایران را از انتقال اسدالله اسدی مطلع کند تا آن‌ها اجازه استیناف داشته باشند.

اولیویه وندکاستیل بلژیکی در فوریه ۲۰۲۲ در سفری به ایران دستگیر شد و در ژانویه سال جاری به اتهام جاسوسی به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

خانواده و نزدیکان این امدادگر بلژیکی روز سه‌شنبه به مقام‌های بلژیکی در مورد وخامت وضعیت سلامتی او هشدار دادند.

سازمان عفو‌بین‌الملل در اسفند ماه با انتشار هشدار «اقدام فوری» اعلام کرد که مقام‌های ایرانی، اولیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی زندانی در ایران را در معرض شکنجه سایر بدرفتاری‌ها، و «ناپدیدسازی قهری» قرار داده‌اند.

وزیر دادگستری بلژیک گفته است که او «به‌‌دلیل جرایم ساختگی» و در واکنشی تلافی‌جویانه به حکم ۲۰ سال حبس یک دیپلمات ایرانی، بازداشت و محکوم شده است. اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی، در سال ۲۰۲۱ و به‌دلیل یک توطئه بمبگذاری که پیش از اجرا خنثی شد، به ۲۰ سال حبس محکوم شده است.

ایران پیش از این اعلام کرده است که برای مبادله زندانیان آماده است، نشانه‌ای از اینکه تهران به دنبال بازگرداندن اسدالله اسدی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه بلژیک در پاسخ به این سوال که آیا درخواست انتقال این امدادگر زندانی به تبادل زندانیان منجر خواهد شد یا خیر، پاسخی نداد.