ترامپ به کیم جونگ اون بابت خلع سلاح هسته‌ای هشدار داد

کره شمالی با بوق و کرنا از «آزمایش خیلی مهمی» در پایگاه پرتاب موشک خبر داده است

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی بین کره شمالی و کره جنوبی، 30 جون 2019 - REUTERS/Kevin Lamarque

رییس جمهور آمریکا به رهبر کره شمالی گفت اگر آزمایش‌های موشکی را ادامه دهد باخت خیلی بسیار سنگینی را تجربه خواهد کرد.

کره شمالی ادعا کرده که «آزمایش خیلی مهمی» را آخر همین هفته در پایگاه پرتاب موشک‌های دوربردی انجام داده است که سال گذشته، در آغاز گفتگوهای خلع سلاح هسته‌ای، بخشی از آن برچیده شده بود.

پیونگ‌یانگ با کمرنگ شدن امیدهای انجام مذاکرات جدید بین کره شمالی و ایالات متحده، تهدید کرده است اگر پیشرفتی در گفتگوها رخ ندهد به سراغ «راه جدیدی» خواهد رفت.

دونالد ترامپ هم در واکنش به این اخبار، به کره شمالی هشدار داده است که «باید خلع سلاح هسته‌ای را انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در توییتر نوشت: «کیم جونگ اون خیلی با هوش است. ولی اگر خصمانه برخورد کند باخت خیلی بسیار سنگینی را تجربه خواهد کرد و در واقع همه چیز را از دست خواهد داد.»

یک سخنگوی آموزشگاه علوم دفاع ملی کره شمالی گفت: « آزمایش روز شنبه در پایگاه پرتاب ماهواره سوهائه بار دیگر اثر مهمی بر تغییر موضع راهبردی کشور در آینده نزدیک» خواهد گذاشت.

در این بیانیه مشخص نشده چه آزمایشی انجام گرفته است، اما کیم دونگ یوب، تحلیلگر مؤسسه مطالعات خاور دور سئول، می‌گوید احتمال دارد کره شمالی در حال آزمایش موتور سوخت‌جامد برای موشک پرتابه‌ای بین‌قاره‌ای(ICBM) باشد.

روز جمعه سی‌ان‌ان گزارش داد که طبق تصویر ماهواره‌ای جدیدی، کره شمالی در حال تدارک برای از سرگیری آزمایش موتورهای مورد استفاده برای رانش پرتاب‌گرهای ماهواره و موشک‌های ICBM در پایگاه مذکور است.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرده، همراه با ایالات متحده، فعالیت‌های کره شمالی را به دقت پایشگری می‌کند.

به گفته لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، این آزمایش کره شمالی «به معنای تقویت قابلیت‌های نظامی و افزایش مشروعیت و غرور ملی است.»

او گفت: «پیونگ‌یانگ همچنین با انجام این کار در سوهائه سعی دارد به نگرانی‌های بین‌المللی در مورد تشدید تحریک‌ها و خروج از مذاکرات خلع‌سلاح در سال آینده دامن بزند.»

مرکز پرتاب سوهائه در تونگ‌چانگ‌ری واقع در غرب کره شمالی، همان جایی است که در سال‌های اخیر پرتاب‌های ماهواره‌ای ممنوعه از آن انجام گرفته و محکومیت‌های جهانی و تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌ شمالی را در پی داشته است.

کره شمالی ادعا می‌کند که پرتاب ماهواره بخش از برنامه توسعه فضایی صلح‌آمیز این کشور است.

اما به گفته کارشناسان خارجی، راکت‌های مورد استفاده در پرتاب ماهواره و موشک‌های پرتابه‌ای از بدنه، موتور و فناوری‌های مشترکی برخوردار هستند.

دیپلماسی بین ایالات متحده و کره شمالی بعد از دومین نشست بین آقای ترامپ و آقای کیم، که ماه فوریه در ویتنام انجام گرفت، تا حد زیادی در حالت بن‌بست باقی مانده است.

این بن‌بست از اختلاف بر سر چگونگی افزایش رفع تحریم علیه کره شمالی در قبال برچیدن مجتمع‌های هسته‌ای اصلی این کشور سرچشمه گرفته است و به ایالات متحده هشدار داده‌اند باید تا پایان امسال از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارد.

کره شمالی در ماه‌های اخیر موشک‌های کوتاه‌بُرد و سایر جنگ‌افزارها را آزمایش کرده است و به از سرگیری آزمایش موشک‌های هسته‌ای و دوربرد نیز اشاره کرده است.

کیم سونگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، روز شنبه به سازمان ملل اعلام کرد که خلع‌سلاح هسته‌ای« هم اکنون از روی میز مذاکرات کنار رفته است.»

آقای سونگ دولت ترامپ را به تداوم «سیاست خصمانه» در قبال کره شمالی متهم کرد و نقش کشورهای مهم اروپایی را « سگ خانگی ایالات متحده در ماه‌های اخیر» خواند.

سفیر کره شمالی گفت: «به نظر ما رفتار آن‌ها چیزی جز چاپلوسی آگاهانه و نفرت‌انگیز در برابر ایالات متحده نیست.»

© The Independent