برای مبارزه با سرطان می‌توان از ویروس‌های باستانی درون دی‌ان‌ای انسان کمک گرفت

برای مبارزه با سرطان می‌توان ژن‌های ویروسی به ارث رسیده از نیاکانمان را بیدار کرد تا به این مبارزه بپیوندند

محققان امیدوارند که بتوان از این کشف برای تولید واکسن درمان سرطان استفاده کرد- Canva

به گزارش اسکای‌نیوز، محققان می‌گویند ویروس‌هایی که میلیون‌ها سال در دی‌ان‌ای انسان پنهان بوده‌اند، در مبارزه با سرطان به بدن کمک می‌کنند.

محققان موسسه فرانسیس کریک سرطان ریه- علت اصلی مرگ‌های مرتبط با سرطان در جهان- را بررسی کردند تا دریابند که چرا واکنش برخی بیماران در برابر ایمنی‌درمانی، بهتر از سایر بیماران است.

طبق یافته‌های آنان، ژن‌های ویروسی به ارث رسیده از نیاکانمان را می‌توان در افراد مبتلا به سرطان «بیدار کرد» تا به مبارزه با غده سرطانی بپیوندند.

محققان امیدوارند که بتوان از این کشف برای تولید واکسن درمان سرطان استفاده کرد.

به گزارش اسکای‌نیوز، این گروه تحقیقاتی کوشید دریابد که چرا بیمارانی که دارای یاخته‌ تولیدکننده پادتنی به نام یاخته‌ بی (B) در اطراف غده سرطانی‌اند، معمولا واکنش بهتری به ایمنی‌درمانی نشان می‌دهند.

طبق یافته‌های این محققان، یاخته‌ بی  واکنش دستگاه ایمنی بدن بیمار را به سرطان تقویت می‌کند، زیرا پادتن‌هایی تولید می‌کند که به غده سرطانی می‌چسبند.

این روند، مشابه تولید پادتن‌های ضدویروسی یاخته‌ بی پس از ابتلا به آنفولانزا یا کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلید این واکنش، در دی‌ان‌ای ویروسی باستانی به نام ویروس «پسگرد درون‌زا» (ERVs) نهفته است.

به گزارش اسکای‌نیوز، این دی‌ان‌ای ویروسی که از بیماری‌های قدیمی نیاکانمان به ما رسیده است، حدود پنج درصد از دی‌ان‌ای انسان را تشکیل می‌دهد.

این ژن‌های ویروسی در حالت عادی غیرفعال‌اند، اما زمانی که فرد به سرطان مبتلا شود، می‌توان آن‌ها را بیدار و فعال کرد.

فقط بخش‌ کوچکی از ویروس‌ها برای تحریک واکنش دستگاه ایمنی کافی است. بدن می‌فهمد که یاخته‌های غده دچار سرطان شده‌اند، و بنابراین به آن‌ها حمله می‌کند.

در این تحقیق که در مجله نیچر منتشر شد، فعالیت یاخته‌های ایمنی در موش‌های مبتلا به سرطان ریه و نیز نمونه‌های غده مربوط به افراد مبتلا به سرطان ریه بررسی شده است. این بررسی بخشی از مطالعه ردیاب‌ایکس (TRACERx) است که موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا آن را تامین مالی کرده است.

به گزارش اسکای‌نیوز، جورج کسیوتیس، رئیس آزمایشگاه ایمنی‌شناسی ویروس پسگرد در کریک، گفت: «‌ای‌آر‌وی‌هاهزاران یا میلیون‌ها سال در حکم ردپای ویروسی در ژنوم انسان پنهان بوده‌اند و بنابراین، فکر بسیار جالبی است که بیماری‌های اجدادمان ممکن است کلید درمان بیماری‌های امروزی باشد.»

«با انجام تحقیقات بیشتر می‌توانیم به سراغ تولید واکسنی برای درمان سرطان برویم که از ژن‌های ای‌آر‌وی فعال‌شده تشکیل شده است و تولید پادتن را در موضع دچار سرطان در بدن بیمار تقویت می‌کند، و می‌توان امیدوار بود که نتیجه معالجه ایمنی‌درمانی را تقویت کند.»