پرتاب فضاپیمای استارشیپ به تاخیر افتاد

شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک تصمیم گرفت پرتاب موشک جدید سامانه «استارشیپ» خود را لغو کند

سفینه فضایی اسپیس ایکس بر روی سکوی پرتاب بوکا‌چیکا در ایالات تگزاس آمریکا - REUTERS/Joe Skipper

شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک دوشنبه، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین)، تصمیم گرفت پرتاب موشک جدید سامانه «استارشیپ» خود را لغو کند و نخستین پرواز آزمایشی بدون خدمه این فضاپیما را به تاخیر اندازد. 

این موشک دو‌ مرحله‌ای ۱۲۰ متری، نخست قرار بود از تاسیسات اسپیس‌ایکس در بوکاچیکای تگزاس و طی مراحل پرتاب دو ساعته که از هشت صبح شروع می‌شد، راهی فضا شود. 

اما این شرکت فضایی مستقر در کالیفرنیا در آخرین دقایق شمارش معکوس، در یک تماس زنده اینترنتی اعلام کرد که پرتاب را دست‌کم ۴۸ ساعت به تاخیر می‌اندازد، و دلیل این تصمیم را مشاهده مشکل فشار در تقویت‌کننده موشک مرحله پایین اعلام کرد. 

ایلان ماسک، موسس و مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس، شامگاه یکشنبه، ۱۶ آوریل، در جمع خصوصی مخاطبانش در توییتر گفته بود که احتمال به تاخیر افتادن پرتاب موشک، بیش از احتمال آغاز سفر آن است. 

پرتاب استارشیپ به فضا، نقطه‌عطفی در بلندپروازی‌های شرکت اسپیس‌ایکس در فرستادن انسان به ماه و در نهایت به مريخ است. این هدف در آغاز  بخشی از برنامه جدید ناسا موسوم به آرتمیس، توصیف شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین پرواز موفق، سامانه استارشیپ را به مثابه قدرتمندترین وسیله پرتاب فضایی حال حاضر معرفی خواهد کرد. 

هم موشک تقویت‌کننده مرحله پایین‌تر و هم موشک کروز مرحله دوم که فضاپیما را به فضا می‌برند، طوری طراحی شده‌اند که از قابلیت استفاده مجدد برخوردار باشند و می‌توانند در فرودی امن به زمین بازگردند. 

نمونه‌های اولیه فضاپیمای کروز استارشیپ، در سال‌های اخیر پنج پرواز آزمایشی تا ارتفاع ۱۰ کیلیومتری انجام داده‌اند، اما تقویت‌کننده آن هرگز زمین را ترک نکرده است. 

 اسپیس‌ایکس در فوریه دست به پرتاب آزمایشی تقویت‌کننده زد و ۳۱ موتور از ۳۳ موتور آن را تقریبا ۱۰ ثانيه و در حالیکه راکت به شکل عمودی در بالای سکو پیچ شده بود، روشن کرد. 

اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، جمعه گذشته مجوز پروازی آزمایشی را صادر کرد که نخستین پرواز آزمایشی یک سامانه موشکی کاملا انباشته به شمار می‌رود و به این ترتیب، آخرین مانع نظارتی برای پرتاب آن را برطرف کرد. 

اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، تمامی ۳۳ موتور همزمان مشتعل خواهند شد تا استارشیپ پروازی را آغاز کند که پس از یک دور کامل در مدار زمین، وارد جو می‌شود و با سرعت مافوق صوت، در آب‌های شمالی جزایر هاوایی در اقیانوس آرام سقوط آزاد می‌کند.

قرار است تقویت‌کننده موسوم به «سوپر هوی» (Super Heavy) پس از جدا شدن از استارشیپ، طی یک بازگشت کنترل‌شده به خلیج مکزیک وارد شود. 

فضاپیمای استارشیپ تقریبا دو برابر قوی‌تر از سامانه پرتاب فضایی ناسا است که نوامبر گذشته پرواز بی‌سرنشین خود را به مدار زمین انجام داد و طی آن، فضاپیمای اوريون ناسا در سفری ۱۰ ‌روزه به دور ماه رفت و به زمین برگشت. 

بیشتر از جهان