ادعای طالبان: قزاقستان وعده داد که تعداد بیشتری از دیپلمات‌های ما را بپذیرد

سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیز قزاقستان، در سفری به کابل با شماری از مقام‌های طالبان دیدار کرد

ملا برادر مقام‌های قزاقستانی را به سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق کرده است- دفتر معاونت نخست‌وزیر طالبان

سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان، روز شنبه (۱۵ آوریل) در سفری به کابل با شماری از مسئولان حکومت طالبان دیدار کرد. رهبران طالبان ادعا کردند مقام‌های قزاق در این دیدار گفته‌اند که کشورشان به‌زودی دیپلمات‌های این گروه را می‌پذیرد. 

طالبان با انتشار خبرنامه‌هایی جداگانه از دیدار عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر، امیرخان متقی، وزیر خارجه، و نورالدین عزیزی، وزیر تجارت این گروه، با سریک ژومانگارین خبر داده است.

طالبان می‌گویند که مقام‌های این گروه در دیدارهایشان با ژومانگارین درباره صدور ویزا، ترانزیت، تجارت و سرمایه‌گذاری گفت‌‌وگو کرده‌اند. سریک ژومانگارین هم‌زمان معاون نخست‌وزیر قزاقستان و وزیر تجارت همگرایی این کشور است.

در خبرنامه دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان آمده است که ملا برادر از معاون نخست‌وزیر قزاقستان خواسته است تا دیپلمات‌های تازه طالبان را در کشورشان بپذیرند.

امیرخان متقی نیز در دیدارش با سریک ژومانگارین گفته است که قزاقستان می‌تواند در بخش تجارت و ترانزیت از افغانستان بهره ببرد، چراکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تجار قزاقستان در افغانستان فراهم شده است.

به نقل از وزارت خارجه‌ طالبان، ژومانگارین گفته است که افغانستان ازلحاظ ترانزیتی جایگاه ویژه‌‌ای در منطقه دارد و نقطه‌ وصل آسیای مرکزی و جنوبی است. او افزوده است که قزاقستان تلاش می‌کند از طریق راه‌آهن از مسیر افغانستان به منطقه وصل و راه‌های جدید تجاری به‌روی این کشور باز شود.

وزارت خارجه طالبان ادعا کرده است که میزان تجارت افغانستان و قزاقستان در یک سال گذشته به ۹۰۰میلیون دلار رسیده است. 

دفتر عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، هم در خبرنامه‌ای اعلام کرد که او در دیدار با هیئت قزاقستانی گفته است: «به‌منظور گسترش روابط، از کشور دوست خود قزاقستان می‌خواهیم که دیپلمات‌های جدید افغانستان را در کشور خود بپذیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این خبرنامه به نقل از معاون نخست‌وزیر قزاقستان آمده است: «کشور ما در طول تاریخ، روابط خوبی با افغانستان داشته است و به‌منظور تقویت این روابط، در آینده‌ نزدیک دیپلمات‌های جدید افغانستان در قزاقستان پذیرفته خواهند شد.»

دفتر عبدالغنی برادر به نقل از معاون نخست‌وزیر قزاقستان نوشته است که یکی از هدف‌های اصلی سفر او به افغانستان توسعه روابط تجاری، ایجاد یک گروه مشترک برای حل سریع مشکلات تجاری، اعطای تسهیلات ویزا به تاجران افغانستان و افتتاح شعبه‌های بانک در هر دو کشور است.

طالبان به نقل از این مقام قزاق اعلام کرده است که قزاقستان و افغانستان در سال گذشته حدود یک‌میلیارد دلار دادوستد بازرگانی داشته‌اند که نسبت‌به سال قبل افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد.

در خبرنامه آمده است که ملا برادر مقام‌های قزاقستانی را به سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق کرده و گفته است: «اکنون در افغانستان زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ، ازجمله توسعه شبکه‌های ریلی، ایجاد شده است.»

این ادعای طالبان مبنی‌بر پذیرفتن دیپلمات‌های تازه این گروه ازسوی دولت قزاقستان درحالی صورت می‌گیرد، که این کشور همسایه شمالی افغانستان قبلا برخی از دیپلمات‌های این گروه را در خاک خود پذیرفته بود. اکنون طالبان مدعی‌اند که این کشور وعده داده است دیپلمات‌های بیشتری از این گروه را بپذیرد.

طالبان تاکنون سفارتخانه‌های افغانستان در قطر، چین، روسیه، پاکستان و ایران را کاملا در اختیار گرفته‌اند و به سفارت‌ افغانستان در ازبکستان، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان و شماری دیگر از کشورها هم دیپلمات اعزام کرده‌اند. افراد این گروه در برخی از سفارت‌ها نفوذ کرده‌اند و دیپلمات‌های دولت پیشین اینک از این گروه دستور می‌گیرند.

تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های جهان رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند، اما شماری از دولت‌های منطقه ضمن بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کابل، به‌منظور تداوم ارتباط با این گروه، نمایندگانی از طالبان را در کشورهای خود به‌عنوان دیپلمات پذیرفته‌اند.

بیشتر از جهان