پیام سه معلم از زندان رشت: مسموم کردن دختران را تمام کنید

انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده از زندان لاکان رشت اعلام کردند که اصلی‌ترین اولویت صنفی بسیاری از معلمان ایرانی، امن شدن محیط مدارس دخترانه است

کودک مسموم در بیمارستان آمل - ایندیپندنت فارسی

انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده، معلمان محبوس در زندان لاکان در رشت، در پیامی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی، خواستار پایان یافتن مسمومیت‌های دختران دانش‌آموز شدند.

مسمومیت‌های زنجیره‌ای و مشکوک دختران دانش‌آموز در ایران، با گذشت حدود پنج ماه همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، امروز شنبه ۲۶ فروردین، خبر مسمومیت مجدد دانش‌آموزان مدرسه پروین اعتصامی در ایذه خوزستان منتشر شده است.

این سه معلم گیلانی در نامه خود از زندان با اشاره به «لزوم فراهم کردن محیطی امن برای فرزندان ایران»، خواستار پایان دادن به مسمومیت دانش‌آموزان دختر و فراهم کردن «محیط آرام و امن» و برای تحصیل کودکان و نوجوانان شدند.

آنها که از سوی دادگاه انقلاب شهر رشت به اتهام تبلیغ علیه نظام، هر یک به تحمل یک سال حبس محکوم شده‌اند، روز ۱۹ فروردین به زندان لاکان منتقل شدند.

انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده، در پیام خود از این زندان اعلاک کردند: «معلمان ایران که سال‌ها است خواسته‌های صنفی خود را در راستای بهبود کیفیت آموزشی، آموزش رایگان و حق داشتن تشکل‌های مستقل، فریاد زده‌ و در این راستا هزینه‌هایی چون‌ تبعید، اخراج و زندان را با آغوش باز برای داشتن آموزش و پرورشی مطلوب، به جان خریده‌اند، هرگز گمان نمی‌بردند روزی فرا رسد که مدرسه آ‌چنان فضای ناامنی برای فرزندان ایران شود که ما معلمان خواسته صنفی‌مان، پایان دادن به مسمومیت‌های دختران و نوباوه‌گان سرزمین‌مان باشد.»

احکام این معلمان، زمانی به بخش اجرای احکام ارسال شد که آن‌ها تجمع معلمان در استان گیلان را به راه انداختند. در این تجمع که بنا به فراخوان شوراى هماهنگى تشکل‌هاى صنفى فرهنگيان ايران شکل گرفت، معلمان در اعتراض به حملات شيميايى پى‌درپى به مدارس و مسموميت سريالى دانش‌آموزان و به منظور اعلام حمایت از حریم مدرسه و حفظ جان دانش‌آموزان تجمع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌هاى صنفى فرهنگيان، پیش از این خواستار توقف اجرای این حکم شده بود و به ایرادات قانونی احکام صادره علیه معلمان نیز اشاره کرد: «متاسفانه در روند رسیدگی به پرونده اعضای هیئت‌مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان، بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین روند حقوقی نقض شده است. پرسش بسیار قابل‌تامل این است که آیا می‌توان فردی را به اتهامی واحد، دو بار محاکمه کرد و در عین حال برای یک اتهام دو رای متفاوت در دو دادگاه متفاوت صادر کرد و آن‌گاه دادگاه تجدید نظر به تایید هر دو رای متفاوت به طور هم‌زمان اقدام ورزد؟»

امروز ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، همچنین شماری از والدین دانش‌آموزان در شاهین‌شهر در اصفهان، مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند و خواستار شناسایی و محاکمه افرادی شدند که در روزهای اخیر، دختران شاهین‌شهری را در مدارس مسموم کرده‌اند.

مسمومیت‌های مشکوک زنجیره‌ای در مدارس دخترانه ایران، که از اواخر آبان ۱۴۰۱ آغاز شده بود، در ماه‌های بهمن و اسفند، امنیت روانی جامعه ایران را به‌شدت مختل کرد و حالا در پی بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز هم‌چنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین واکنش مقامات جمهوری اسلامی به این اتفاق زنجیره‌ای، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، روز ۲۵ فروردین مدعی شد که شواهد محکمی برای مسمومیت‌های مشکوک وجود ندارد و آن را به «شیطنت‌هایی» نسبت داد.

وزیر بهداشت با اشاره به این موضوع گفت: «کمیته علمی متشکل از بهترین استادان در کشور تشکیل و وضعیت دانش‌آموزان بررسی شد؛ تصمیم گرفتیم که نام آن را بدحالی دانش‌آموزان بگذاریم، زیرا شواهد محکمی برای مسمومیت دانش‌آموزان وجود نداشت.»

این ادعا حالا درحالی مطرح می‌شود که وزیر بهداشت و درمان، نهم اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل ایران، گفته بود: «مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است.»

همچنین در همان تاریخ، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز با اشاره به برگزاری نشست مشترک این کمیسیون با وزرای آموزش‌وپرورش، بهداشت و نمایندگان وزارت اطلاعات در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم، بروجرد و چند شهر دیگر، عنوان کرده بود: «بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.2 (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است.»