گروهی از حامیان طالبان در قطر با توماس وست دیدار کردند

توماس وست نوشته است که ابتکار عمل این مجمع را فاطمه گیلانی به عهده داشت

مجمع فکر آینده افغانستان به رهبری فاطمه گیلانی در قطر با توماس وست ملاقات کرد  - @US4AfghanPeace/twitter

توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان، در رشته توییتی درباره سفرش به قطر نوشت که با «مجمع فکر آینده افغانستان» که متشکل از برخی مقام‌های سیاسی دولت پیشین و بزرگان اقوام است، ملاقات کرده است. توماس وست نوشت که در این نشست شاهد حمایت از رفتارهای طالبان بوده است.

نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان نوشته است که این مجمع «مخالفتشان را با درگیری مسلحانه (با طالبان) نشان دادند و از گفت‌وگو با طالبان به‌عنوان راه‌حل برای معضل افغانستان حمایت کردند.»

 در این رشته توییت آمده است: «من هم محکومیت و هم حمایت از رفتار طالبان را در این نشست شنیدم.» او در ادامه نوشت در این نشست، توصیه‌های متفاوتی نیز در‌مورد چگونگی برخورد جامعه بین‌المللی با چالش‌های افغانستان مطرح شد. 

 

در همین حال، علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، در واکنش به برگزاری نشست «مجمع فکر آینده افغانستان» با توماس وست، در توییتی نوشت که مردم افغانستان در روزهای اخیر با طرفداری از مبارزان جبهه آزادی افغانستان که در نبرد با طالبان کشته شدند، نشان دادند که از مقاومت مسلحانه علیه طالبان حمایت می‌کنند.

نظری، این نشست را «فاقد تنوع» و با حضور «هواداران طالبان» خواند و نوشت: «چنین گردهمایی هایی که به درستی بیانگر دیدگاه های مردم افغانستان نیست و فاقد هرگونه اعتبار است، نباید مبنای چنین نتیجه گیری باشد.»

به‌جز نشست‌ها و دیدارهایی که با اعضای طالبان در قطر یا برخی از کشورهای منطقه هر‌از‌گاهی صورت می‌گیرد، در دیدار با مقام‌های سیاسی دولت پیشین و فعالان اجتماعی افغانستان به‌ندرت حمایت از طالبان دیده شده است.

اما این بار توماس وست در سفر به قطر با مجمعی از افغان‌ها دیدار کرده است که در مواردی حمایتشان از طالبان را نیز ابراز کرده‌اند. رهبری این مجمع را که در سال ۲۰۲۰ در قطر تشکیل شد، اعضای خانواده گیلانی، از خانواده‌های سیاسی معروف افغانستان، به عهده دارند. توماس وست، نیز در توییتش نوشت که ابتکار عمل این مجمع را فاطمه گیلانی به عهده داشت. او همچنین یادآور شده که برخی از شرکت‌کنندگان در این نشست، از افغانستان دعوت شده بودند.

فاطمه گیلانی که از او به‌عنوان برگزار‌کننده و هماهنگ‌کننده نشست قطر یاد می‌شود، پیش از این نیز در مجالس متعدد‌، تلویحا حمایتش را از طالبان ابراز کرده است. او  در نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه در اسفند ۱۴۰۰ نیز در حمایت از طالبان صحبت کرد و گفت که دنیا باید دولت این گروه را به رسمیت بشناسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیدار توماس وست با «مجمع فکر آینده افغانستان» به ابتکار فاطمه گیلانی در قطر، کرن دکر، سرپرست سفارت آمریکا برای افغانستان در قطر، نیز حضور داشت. 

توماس وست سفرهایش به قطر، امارات متحده عربی و ترکیه را از یازدهم آوریل آغاز کرده است که تا ۱۸ آوریل ادامه دارد. وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که وست در این سفرها، با متحدان آمریکا، مقام‌های سیاسی و رهبران احزاب دولت پیشین، فعالان اجتماعی و جامعه مدنی افغانستان دیدار می‌کند. 

توماس وست همچنین در توییتی نوشت که در قطر علاوه بر شهروندان افغانستان، با نخست وزیر قطر و مطلق القحطانی، نماینده ویژه برای حل منازعه در افغانستان، نیز دیدار کرده و در‌مورد راه‌‌حل‌ها برای آینده بهتر افغانستان صحبت کرده است. توماس وست گفته که قطر برای ایالات متحده یک شریک حیاتی است، «‌زیرا ما به‌دنبال حفاظت از منافع ایالات متحده، حمایت از مردم افغانستان و دفاع از حقوق آن‌ها هستیم.»

قطر از زمان آغاز گفت‌وگوها با طالبان و گشایش دفتر سیاسی این گروه در دوحه، به‌عنوان واسطه برای تعامل آمریکا و متحدانش با طالبان عمل کرده است. مجمع فکر آینده افغانستان نیز که اکنون حمایتشان را از طالبان اعلام کرده‌اند، در بحبوحه گفت‌وگوها و امضای تفاهم‌نامه صلح آمریکا با طالبان در قطر تاسیس شد.