وال‌استریت‌ژورنال: حملات راکتی اخیر در مرزهای اسرائیل با هماهنگی فرمانده قدس سپاه پاسداران انجام شد

حکومت ایران طی دو سال گذشته، دست‌کم چهار حمله پهپادی علیه کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عرب ترتیب داده است

هم‌زمان با ادامه تنش‌ها در مرزهای اسرائیل با لبنان، سوریه و نوار غزه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه (۲۵ فروردین‌ماه) در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت: «اسماعیل قاآنی، فرمانده ارشد سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی هفته‌های گذشته مجموعه نشست‌های مخفیانه‌ای با برخی از مسئولان ارشد گروه‌‌های نیابتی و سازمان‌های نظامی وابسته به حکومت ایران در منطقه، از جمله در عراق، سوریه و لبنان، برگزار کرده است.»

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، هفته گذشته هم‌زمان با پرتاب راکت‌ها از جنوب لبنان به سوی مرزهای اسرائیل، فرمانده ارشد سپاه قدس در محل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت با برخی از رهبران و فرماندهان ارشد سازمان حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین دیدار و گفت‌‌وگو داشته است.

تنش‌های مرزی در شمال اسرائیل و شمار راکت‌هایی که هفته پیش از نواحی جنوبی لبنان به سمت اسرائيل شلیک شد، از سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه توصیف شده است.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به‌نقل از منابعش، نوشت: «حملات راکتی هفته گذشته در مرزهای اسرائیل، با هماهنگی سپاه قدس و به‌دنبال برگزاری نشست‌های مشترک قاآنی با شماری از مقام‌های ارشد حزب‌الله و سازمان حماس، ازجمله اسماعیل هنیه و حسن نصرالله، انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل قاآنی که جانشین قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه پاسداران در نیروی قدس، به‌حساب می‌آید، تلاش می‌کند تا در میان گروه‌های نیابتی وابسته به‌ حکومت ایران در سراسر منطقه، نوعی اتحاد و همبستگی ایجاد کند. به‌ نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، این تلاش‌ها مقام‌های نظامی و دولتی اسرائیل را نگران کرده است.

وال‌استریت‌ ژورنال، روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲، در گزارش دیگری نوشته بود: «مقام‌های آمریکایی مجموعه اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد حکومت ایران قصد دارد در آینده‌ نزدیک، از طریق گروه‌های نیابتی در منطقه، دست به حملات تازه بزند.»

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، بعد از نشست‌های مخفیانه قاآنی در لبنان، اطلاعاتی در اختیار مقام‌های آمریکایی قرار گرفت که از طرح‌ریزی یک حمله پهپادی دیگر به یک کشتی تجاری در آب‌های منطقه حکایت داشت.

به‌گفته منابع آمریکا و اسرائیلی، حکومت ایران طی دو سال گذشته، دست‌کم چهار حمله پهپادی علیه کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عرب ترتیب داده است.

شنبه گذشته، یک روز پیش از انتشار گزارش نخست روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه اعلام کرد برای تقویت توان نظامی آمریکا، یک زیردریایی هسته‌ای مجهز به موشک هدایت‌شونده در آب‌های خلیج فارس مستقر کرده است، اقدامی که می‌‌تواند هشداری آشکار به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و فرماندهان ارشد سپاه قدس تلقی شود.