مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل: در حمله احتمالی به ایران نمی‌توان روی آمریکا حساب کرد

یاکوف عمیدرور با تردید در مورد تعهد واشینگتن در حمایت از اسرائيل گفت که «آمریکا از نظر حضور همان آمریکا نیست و ایرانی‌ها این را می‌بینند».

در تصویر از چب به راست تزیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل با فلسطینی‌ها، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یاکوف عمیدور، مشاور امنیت ملی وقت و ایال ضمیر، جانشین رئیس ستاد کل اسرائیل در جریان دیدار جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از اسرائیل در سال ۲۰۱۳-AFP

یاکوف عمیدرور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل، می‌گوید برای جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی ممکن است به تنهایی و بدون کمک آمریکا وارد عمل شویم.

یاکوف عمیدرور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل، روز پنجشنبه ۲۶ فروردین  (۱۴ آوریل)‌، در گفت‌و‌گو با «رادیو ۱۰۳» اسرائیل، ضمن اشاره به تنش‌های اخیر در منطقه، گفت که تغییر چشم‌انداز خاورمیانه و اولویت‌های ایالات متحده موجب «وخامت وضعیت امنیتی» شده است.

یاکوف عمیدرور همچنین با ابراز تردید درباره «تعهد آمریکا» در دفاع از امنیت اسرائیل، گفت: «آمریکا از نظر حضور همان آمریکا نیست و ایرانی‌ها این را می‌بینند. مشکلات آمریکا بسیار بیشتر از خاورمیانه است و نگاه جهان به اسرائیل حالا متفاوت شده است».

این مقام امنیتی اسرائیل در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که ایالات متحده هفته گذشته نیز تعهدش مبنی بر  حمایت از اسرائیل در دفاع از خود را یادآور شد. از سوی دیگر با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، آمریکا با هدف بازگرداندن ثبات و آرامش، یک زیردریایی مجهز به سامانه موشک هدایت‌شونده را به خاورمیانه فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل، با اشاره به تحولات کنونی جهان، جمهوری اسلامی را «گستاخ‌تر» از گذشته توصیف کرد. اشاره او به موشک‌پرانی‌های نیروهای «نیابتی» و مورد‌حمایت جمهوری اسلامی از لبنان، سوریه و نواره غزه است که هفته گذشته آسمان اسرائیل را روشن نگاه داشت.

هم‌زمان یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل پیش‌بینی کرده که برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران، اسرائیل ممکن است در یک سال آینده به ایران حمله کند. اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل هم گفته که تل‌ آویو «به جنگ نزدیکتر است تا بازگرداندن آرامش».

موضوع حمله احتمالی اسرائیل به ایران تازگی ندارد. پیش‌تر در دی‌ماه گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع وقت اسرائیل، از حمله احتمالی این کشور به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در دو تا سه سال آینده خبر داده بود.

از سوی دیگر به گزارش رسانه‌های تل‌آویو، در آستانه برگزاری مراسم «روز قدس» و با هدف مقابله با هرگونه حمله احتمالی، ارتش اسرائیل در حال تقویت سامانه دفاع هوایی خود در سراسر کشور است، چرا که گفته می‌شود سامانه دفاعی گنبد آهنین بیشتر موشک‌های شلیک‌شده از لبنان و سوریه را دفع می‌کرده است و نه آن‌هایی که از غزه پرتاب می‌شدند.

بیشتر از جهان