مساجد مینیاپلیس از این به بعد پنج بار در شبانه‌روز اذان پخش می‌کنند 

پیش از این، قانون مربوط به رعایت آرامش شهروندان و جلوگیری از سروصدا، در پخش اذان از بلندگوی مساجد محدودیت ایجاد می‌کرد

مینیاپلیس دست‌کم از دهه ۱۹۹۰ به این سو، میزبان جمعیت چشمگیری از مهاجران شرق آفریقا بوده است - KEREM YUCEL / AFP

شهر مینیاپلیس آمریکا پخش اذان در تمام ساعات را مجاز اعلام خواهد کرد و به این ترتیب، به اولین شهر عمده آمریکایی تبدیل خواهد شد که صدای اذان پنج بار در روز و در تمامی طول سال از بلندگوهای مساجد آن شنیده خواهد شد. 

به گزارش «مینیاپلیس استار تریبون»، شورای شهر مینیاپلیس روز پنجشنبه به اتفاق آرا با ایجاد اصلاحیه‌ای در قانون مربوط به سر و صدا در شهر موافقت کرد. مطابق این قانون و در چارچوب محدودیت سروصدا، پخش اذان صبحگاهی و شامگاهی در برخی مواقع سال ممنوع بود. رای‌گیری اخیر برای اصلاح این ماده قانونی در ماه رمضان صورت گرفته است. 

جیلانی حسین، مدیر اجرایی ایالت مینه‌سوتا در «شورای روابط آمریکایی-اسلامی»، پس از رای‌گیری فوق گفت: «قانون اساسی شب‌ها نمی‌خوابد». او گفت که اقدام اخیر در مینیاپلیس برای اصلاح قانون رعایت سکوت و جلوگیری از صداهای اضافی، به جهان نشان می‌دهد که «ملتی که بر پایه آزادی مذهب بنا شده است، به وعده خود عمل می‌کند.»

مینیاپلیس دست‌کم از دهه ۱۹۹۰ به این سو، میزبان جمعیت چشمگیری از مهاجران شرق آفریقا بوده است و مساجد در این شهر فراوان‌اند و سه نفر از ۱۳ عضو شورای روابط آمریکایی-اسلامی مسلمان‌اند. ایلهان عمر، عضو مسلمان و سومالیایی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا، نیز از ایالت مینه‌سوتا به کنگره این کشور راه یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که این تصمیم مخالفتی در میان جامعه مردمی را در پی نداشت و انتظار می‌رود که شهردار مینیاپلیس هفته آینده مصوبه آن را امضا کند. 

محمد دوکولی، امام مسجد النور در مینیاپلیس که از جمله رهبران مسلمان بود که شاهد رای‌گیری بودند، گفت: «مینیاپلیس به شهری برای تمام ادیان تبدیل شده است.» 

سه سال پیش، مقام‌های شهری مینیاپلیس در همکاری با مسجد دارالهجره پخش پنج بار اذان از مساجد را در ماه رمضان مجاز اعلام کردند. در ایالت مینه‌سوتا در فصل تابستان سپیده‌دم قبل از ساعت ۵ونیم صبح است و خورشيد پس از ساعت ۹ شب غروب می‌کند. 

این شهر سال گذشته پخش اذان در تمام طول سال را مجاز اعلام کرد با این تبصره که فقط باید به ۷ صبح تا ۱۰ شب محدود شود که اذان نماز صبح و عشا را دربرنمی‌گرفت. در یک جلسه عمومی اخیر، رهبران مسیحی و یهودی از افزایش ساعات پخش اذان حمایت کردند.

لیزا گودمن، عضو یهودی شورای شهر، در حمایت از پخش اذان گفت که اذان یهودیان - که البته از بلندگوها پخش نمی‌شود- محدودیت قانونی ندارد. مدافعان مسیحی پخش اذان نیز در توجیه حمایتشان از این تصمیم گفتند که ناقوس کلیساها نیز به طور مرتب برای مومنان مسیحی به صدا درمی‌آید. 

جمال عثمان، دیگر عضو شورا، گفت که کودکی او با شنیدن صدای اذان همراه بوده است و این چیزی است که در زندگی فرزندانش وجود ندارد. 

بیشتر از جهان