دانشمند چینی منکر انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان شد

به‌باور سازمان بهداشت جهانی انتقال ویروس کووید - ۱۹ از خفاش‌ها به انسان، همچنان محتمل‌ترین نظریه در مورد منشا این ویروس به‌حساب می‌آید

-بیمارستانی در ووهان چین- ژانویه ۲۰۲۰-Hector RETAMAL / AFP

خبرگزاری رویترز، با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۱۴ آوریل ۲۰۲۳، از قول رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین (CDC) نوشت همچنان هیچ مدرکی در دست نیست که مشخص کند ویروس کووید - ۱۹ از کدام حیوان به انسان منتقل شده است. 

به‌گزارش رویترز، جورج فو گائو، که این اظهارات را در جریان اجلاسی در لندن بیان می‌کرد، تاکید کرد اگرچه عامه مردم بر این باورند که ویروس کرونا از حیوانات به انسان منتقل شده، اما واقعیت این است که همچنان هیچ مدرکی در اثبات این باور عمومی وجود ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منشا انتقال ویروس کرونا به انسان هنوز موضوعی نامشخص است. کشورهای غربی، به‌خصوص نهادهای امنیتی ایالات متحده آمریکا، بر این باورند که این ویروس برای نخستین‌ مرتبه از آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون راه یافت و دولت چین نیز به‌منظور سرپوش گذاشتن بر این واقعیت از همکاری با تحقیقات نهادهای بین‌المللی خودداری می‌کند؛ ادعایی که جمهوری خلق چین از اساس آن را نفی می‌کند. 

با این‌وجود سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تمام نظریه‌های مطرح شده در مورد منشا سرایت ویروس کووید - ۱۹ به انسان را مدنظر دارد و همگی آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد. این سازمان بین‌المللی در عین‌حال اعلام کرده بررسی‌هایی که کارشناس‌هایش تاکنون انجام داده‌اند نشان می‌دهد خفاش‌ها منشا انتقال ویروس به انسان بوده‌اند. 

با تمامی این تفاسیر جورج فو گائو در فراز دیگری از اظهارات روز جمعه خود در لندن تاکید کرد جامعه بین‌المللی باید برای مقابله با شیوع گستردهٔ دیگر بیماری‌های مسری آماده باشد و کشورهای مختلف باید در این امر با یکدیگر همکاری کنند. به‌گفته این ویروس‌شناس چینی، همکاری مذکور، مبارزه با گردش اطلاعات نادرست را نیز در برمی‌گیرد و باید از رقابت‌های موجود در این زمینه جلوگیری به‌عمل آورد.

دانشمندان و کارشناس‌های محیط زیست سال‌ها است هشدار می‌دهند که شیوع گسترده بیماری‌های عفونی در میان انسان‌ها یکی از عواقب جدی تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین به‌حساب می‌آید. به‌گفته این گروه از کارشناس‌ها این بیماری‌های عفونی بیش از همه کشورهایی را تهدید می‌کند که فاقد زیرساخت‌های لازم باشند.

بیشتر از جهان