حزب عدالت و آزادی به رهبری سرور دانش به شورای مقاومت پیوست

سرور دانش نیز با به‌اشتراک گذاشتن اعلامیه شورای مقاومت در صفحه‌ رسمی فیسبوک خود، خبر پیوستن حزبش به این شورا را تایید کرد

به باور شورای مقاومت، حضور چهره‌های مخالف طالبان در یک صف، مسیر مقابله با این گروه را تسهیل می‌کند - SarwarDanesh/Facebook@

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» که متشکل از رهبران سیاسی پیشین افغانستان در تبعید است، از پیوستن حزب «عدالت و آزادی» به رهبری سرور دانش، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، به این شورا خبر داد. سرور دانش نیز با به‌اشتراک گذاشتن اعلامیه شورای مقاومت در صفحه‌ رسمی فیسبوک خود، خبر پیوستن حزبش به این شورا را تایید کرد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در اعلامیه‌ای که روز جمعه (۱۴ آوریل) منتشر کرد، نوشت که حضور نیروهای سیاسی مخالف طالبان در یک صف، مسیر مقابله با این گروه و رهایی افغانستان از وضعیت بحرانی کنونی را تسهیل می‌کند. شورای مقاومت، پیوستن حزب دانش به این شورا را یک گام موثر در بسیج و انسجام نیروهای ضدطالبانی دانست.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شورا تاکید کرد که نظام حکومت‌داری تحت سلطه‌ طالبان در افغانستان، کاملا فروپاشیده و ساختارهای مدرن حکومت‌داری به ساختار بدوی سنتی تبدیل شده است. اعضای این شورا، طالبان را به تبعیض جنسیتی در برابر زنان افغانستان متهم می‌کنند و تاکید دارند که این گروه مردم را از ابتدایی و اساسی‌ترین حقوقشان محروم کرده است. 

در اعلامیه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان آمده است: «افغانستان پس از فروپاشی در پانزدهم آگوست ۲۰۲۱، عملا تحت تسلط گروهی قرار گرفته که باعث فروپاشی نظام شده و کشور را عملا در انزوای مطلق سیاسی قرار داده است. در کنار آن، این گروه با محروم کردن مردم از حقوق اولیه و اساسی‌شان، علیه زنان آپارتاید جنسی را اعمال می‌کنند، نیروهای امنیتی پیشین را شکنجه می‌کنند و به قتل می‌رسانند. علاوه بر آن، به تنش‌های قومی، مذهبی و زبانی نیز دامن می‌زنند.»

به گفته‌ این شورا، با حضور طالبان در افغانستان، این کشور به پناهگاه امن تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده است. 

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان متشکل از سران احزاب سیاسی افغانستان است که با فروپاشی دولت جمهوریت در اوت ۲۰۲۱، افغانستان را ترک کردند و اکنون در کشورهای مختلف جهان ساکن‌اند. این شورا در آبان ۱۴۰۰ اعلام موجودیت کرد و رهبران احزاب سیاسی مختلف از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق، یونس قانونی، عبدالرب رسول سیاف و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی افغانستان در آن حضور دارند. کریم خلیلی، سیاستمدار محافظه‌کار افغان که رهبری حزب وحدت را برعهده دارد، در ابتدا در این شورا عضویت داشت، اما پس از اعلام موجودیت، از تماس و همکاری با آن خودداری کرد. اکنون سرور دانش، معاون دوم پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان که حزبی را تحت نام « حزب عدالت و آزادی» در تبعید ایجاد کرده بود، نیز به این شورا پیوسته است. 

حزب سیاسی «عدالت و آزادی» به منظور مبارزه برای برپایی «نظام جمهوری اسلامی فدرالی» در افغانستان در آبان ۱۴۰۱ تاسیس شد. این حزب در اعلامیه‌ای به مناسبت آغاز به کارش نوشت: «کشور در اسارت سیاه وابسته به بیگانه قرار گرفته و ضروری‌ترین نیاز آن آزاد شدن از وابستگی و رها شدن از چنگ استبداد و دستیابی به آزادی است.»

کارگزاران حزب عدالت و آزادی معتقدند برقراری یک حکومت فدرالی، افغانستان را از این بحران سیاسی طولانی‌مدت نجات می‌دهد و زمینه برقراری عدالت اجتماعی و ثبات ادامه‌دار را فراهم می‌کند.

با این حال، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از احزاب و چهره‌ها سیاسی دیگر نیز خواسته است که برای انسجام بیشتر «صف واحد ضدطالبانی»، به این شورا بپیوندند.