شورای مقاومت برای نجات، طرح نجات افغانستان از «بحران» را اعلام کرد

در طرح این شورا همچنین آمده است که اگر طالبان به درخواست‌ها برای راه‌اندازی مذاکره و حل بحران افغانستان توجه نکنند، باید مقاومت مسلحانه علیه این گروه در سراسر کشور گسترش یابد

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان متشکل از سران احزاب سیاسی افغانستان است که در آبان ۱۴۰۰ اعلام موجودیت کرد- فیسبوک

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» روز یکشنبه، ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) طرح نجات افغانستان از «بحران» را به عنوان چارچوب سیاسی گذار از وضعیت کنونی در یک نشست مجازی با حضور رهبران این شورا رسما اعلام کرد.

در طرح این شورا آمده است اگر طالبان به درخواست‌ها برای برگزاری مذاکره و حل بحران افغانستان توجه نکنند، باید مقاومت مسلحانه علیه این گروه در سراسر کشور گسترش یابد.

یونس قانونی، از اعضای رهبری این شورا در این نشست تاکید کرد با سپری شدن ۱۹ ماه از آغاز حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، نه تنها هیچ تغییری در روش و بینش این گروه نیامده است،؛ بلکه این گروه بیشتر از پیش به خشونت به ویژه در برابر زنان متوسل شده است. 

آقای قانونی تاکید کرد: « در چنین زمانی ما طرح نجات افغانستان از بحران را ایجاد کردیم. در این طرح واقعیت‌های عینی افغانستان چه تلخ و شیرین در نظر گرفته شده است. ما ادعای کامل‌بودن این طرح را نداریم و منتظر پیشنهادات و نظرات همه‌ اقشار مختلف افغانستان هستیم.»

به گفته‌ اعضای شورای مقاومت ملی برای نجات، این طرح با مشورت اعضای این شورا، برخی از جریان‌های سیاسی و شمار زیادی از فعالان سیاسی افغان نوشته شده و به‌زودی، با سازمان ملل متحد، دولت‌های همسایه و سازمان‌های فعال در افغانستان در میان گذاشته می‌شود.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح بر مصالحه کردن برای عبور از بحران کنونی افغانستان، ایجاد دفتر برای مخالفان طالبان در یکی از کشورها برای تسهیل مذاکرات، پادرمیانی سازمان ملل برای نقش داشتن در روند مصالحه، ایجاد دولت موقت برای رسیدن به انتخابات و تاسیس نظام جدید مبتنی بر آرای مردم تاکید شده است.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان متشکل از سران احزاب سیاسی افغانستان است که با فروپاشی دولت جمهوریت در اوت ۲۰۲۱، افغانستان را ترک کردند و اکنون در کشورهای مختلف جهان ساکن‌اند. این شورا در آبان ۱۴۰۰ اعلام موجودیت کرد و رهبران احزاب سیاسی مختلف از جمله مارشال عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور، محمد محقق، یونس قانونی، عبدالرب رسول سیاف و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی افغانستان در آن حضور دارند. کریم خلیلی سیاستمدار محافظه‌کار افغان که رهبری حزب وحدت  را برعهده دارد، در ابتدا در این شورا عضویت داشت، اما پس از اعلام موجودیت، از تماس و همکاری با آن خودداری کرد.

با این حال، در طرح مصالحه شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان آمده است که برای زمینه‌سازی مذاکرات صلح، ابتدا باید یک تشکل بزرگ سیاسی که مخالفان طالبان در آن جمع شوند، ایجاد شود و همه در مورد برنامه راه گذار از بحران توافق کنند. به گفته‌ اعضای این شورا تماس‌ها میان اعضای رهبری این شورا و سایر احزاب سیاسی جریان دارد تا همه جریان‌های مخالف طالبان تحت تشکیل واحد جمع شوند.

در نزدیک به دو سالی که از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد تاکنون رهبران سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان و احزاب سیاسی این کشور نتوانسته‌اند تحت تشکل واحدی علیه طالبان بسیج شوند، اما شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان می‌گوید اخیرا پیشرفت‌هایی در جریان گفت‌وگو برای ایجاد یک تشکل سیاسی در برابر طالبان به دست آمده است.