تداوم بازداشت، شکنجه و بلاتکلیفی بازداشت‌شدگان خیزش سراسری

در ادامه فشارها بر خانواده‌های جان‌باختگان، معصومه احمدی، همسر حامد سلحشور نیز بازداشت شد

بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد و نیروهای امنیتی کماکان به ایجاد مزاحمت و فشار بر روی معترضان ادامه می‌دهند. ماموران امنیتی همچنین فشارهای بیشتری را بر خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری وارد می‌کنند. در همین راستا نیروهای امنیتی معصومه احمدی، نامزد حامد سلحشور، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در ایذه را بازداشت کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای حکومتی روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲، معصومه احمدی، نامزد حامد سلحشور، جوان کشته شده اهل ایذه را بازداشت کردند. به گفته منابع آگاه، او در حین بازگشت از مراسم تولد رضا شریعتی، دیگر جوان کشته شده به دست نیروهای حکومتی در خیزش سراسری ایذه، بازداشت شده است. همچنین این نیروها فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی، جوان کشته‌شده در قیام مردمی ایذه را بر سر مزار خواهرزاده‌اش بازداشت کردند.

 حامد سلحشور در ۶ آذر ماه ۱۴۰۱ در مسیر اصفهان به زادگاهش ایذه، به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و در بازداشتگاه این نهاد زیر شکنجه کشته شد. رضا شریعتی ۲۱ ساله و آرتین رحمانی ١۵ ساله نیز در ٢۵ آبان ماه ۱۴۰۱، با تیراندازی نیروهای حکومتی در شهر ایذه به قتل رسیدند.

بختیار محمدزاده، اهل دره‌شهر، از حدود ۵۰ روز پیش به دست نیروهای اداره اطلاعات ایلام بازداشت شده است و تاکنون اطلاعی از سرنوشت و محل نگهداری‌اش در دست نیست. بختیار محمدزاده در اوایل اسفند ۱۴۰۱، در‌پی احضار به اداره اطلاعات ایلام، به این نهاد حکومتی مراجعه کرده و در همان زمان بازداشت شده است. به گفته هه‌نگاو، محمدزاده مدیر یک داروخانه در شهر دره‌شهر استان ایلام بوده است.

تاکنون از دلایل بازداشت این شهروند اطلاعی در دست نیست و او از دسترسی به حقوق اولیه مانند ملاقات و داشتن وکیل در دوره بازداشت، محروم بوده و پیگیری‌های خانواده‌اش در این زمینه بی‌نتیجه مانده است.

هر روز اخباری مبنی بر شکنجه بازداشت‌شدگان در شهرهای مختلف منتشر می‌شود. نعیم لشکری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی و اهل شهرستان بیجار، پس از بازداشت مجدد، در اثر شکنجه ماموران نهادهای حکومتی مجروح و راهی بیمارستان شد. به گزارش هه‌نگاو، شامگاه روز سه‌شنبه ٢٢ فروردین ۱۴۰۱، نعیم لشکری به دست نیروهای حکومتی بازداشت شد. این دانشجو زیر شکنجه شدید دچار شکستگی و جراحت شده و به بیمارستان «امام حسین» بیجار انتقال یافته است. دلیل بازداشت نعیم لشکری «انتشار یک استوری در صفحه شخصی اینستاگرام» این دانشجو عنوان شده است. نعیم لشکری پیش از این نیز یک‌بار در ۵ آبان ۱۴۰۱ و در میانه خیزش سراسری، بازداشت شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس شریفی، شهروند اهل بهشهر و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین‌ماه، به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ساری منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد شریفی، برادر عباس شریفی در این خصوص اعلام کرد: «آقای شریفی در منزل شخصی خود توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری منتقل شد.»

شریفی در تاریخ ۹ مهرماه سال گذشته و در جریان اعتراضات سراسری، به دست نیروهای امنیتی در ساری همراه با ضرب‌و‌شتم بازداشت و پس از هفت روز به بند ویژه زندان ساری منتقل شد. او در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری به ۴۳ ماه حبس تعزیری محکوم و نهایتا در تاریخ ۱۰ اسفند ماه، از زندان ساری آزاد شد.

اشکان سلیمانی، جوان گیلک و اهل رشت، روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲، در فلکه گاز این شهر به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است. اشکان سلیمانی پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه استان گیلان واقع در جنب کنسولگری روسیه در پل عراق رشت منتقل شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران پس از بازداشت این جوان به منزل خانوادگی او یورش برده‌اند و ضمن ضبط پول، مدارک و اسنادش، برادرش را نیز مورد ضرب‌و‌شتم قرار داده‌اند.

بلاتکلیفی پرونده‌های بازداشت‌شدگان نیز یکی دیگر از مشکلاتی‌ است که گریبان‌گیر بازداشت‌شدگان خیزش سراسری شده است. بسیاری از بازداشت‌شدگان بدون تعیین تکلیف، کماکان در بازداشت نهادهای امنیتی قرار دارند. سه عضو یک خانواده، نصرالله فلاحی (پدر) و اردوان فلاحی و ارغوان فلاحی (پسر و دختر نصرالله فلاحی) از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر، با گذشت بیش از ۶ ماه از زمان بازداشت، هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

بر‌اساس اخبار منتشرشده، اردوان فلاحی در تاریخ ١٢ آبان در اصفهان و نصرالله فلاحی و ارغوان دخترش در ١٣ آبان ١۴٠١ در شیراز بازداشت شدند. اعضای این خانواده پس از بازجویی‌های طولانی و تحمل بیش از ۶٠ روز انفرادی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های اصفهان و شیراز، در ٢٣ بهمن ماه سال گذشته، ابتدا به بند ٢٠٩ زندان اوین و پس از حدود یک ماه، نصرالله فلاحی و اردوان به بند ۴ و ارغوان به بند نسوان زندان اوین منتقل شدند.

عرفان کرم‌ویسی، وکیل این خانواده، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «از اعلام وکالت و مطالعه پرونده موکلینم با اتهامات محاربه و افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور، مطروحه در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین، ممانعت به عمل آمد.»

به گفته خداویسی، اردوان ٢۴ ساله و ارغوان ٢٢ ساله و نصرالله فلاحی ۶۶ ساله از زمان بازداشت، به‌صورت بلاتکلیف و با تمدیدهای مکرر بازداشت موقت مواجه‌اند و با تقاضای تبدیل قرار به وثیقه نیز تاکنون مخالفت شده است.