افزایش شمار «دیپلمات»های جمهوری اسلامی در استرالیا هم‌زمان با جاسوسی از ایرانیان

آژانس امنیت ملی استرالیا پیش‌تر از خنثی کردن عملیات جاسوسی علیه یک خانواده ایرانی-استرالیایی خبر داده بود

رسانه‌های استرالیا گزارش داده‌اند اواخر سال گذشته، در حالی که تحقیقات درباره عملیات جاسوسی دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از ایرانیان ساکن استرالیا در جریان بود، سه ایرانی دیگر با ویزای دیپلماتیک اجازه ورود به این کشور را دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش، اندکی پس ازآنکه آژانس امنیت ملی استرالیا، عملیات جاسوسی جمهوری اسلامی ایران از یک خانواده ایرانی- استرالیایی را افشا کرد، سه ایرانی دیگر نیز با ویزای دیپلماتیک وارد این کشور شدند. اوایل ماه نوامبر گذشته، ۳۱ ایرانی با ویزای دیپلماتیک در استرالیا حضور داشتند، اما شمار آنان در اواخر ماه دسامبر به ۳۴ نفر افزایش یافت.

کلر اونیل، وزیر کشور استرالیا، روز ۱۴ فوریه طی سخنانی در کالج امنیت ملی دانشگاه استرالیا خبر داد که عملیات جاسوسی جمهوری اسلامی ایران از یک خانواده دو تابعیتی که در اعتراض‌های محلی در این کشور حضور داشتند، خنثی شده است.

در جریان خیزش انقلابی، شمار زیادی از ایرانیان خارج از کشور تجمع‌های اعتراضی گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران برگزار کردند. پیش‌تر اخباری مبنی بر جاسوسی ماموران امنیتی حکومت از این افراد در کانادا و کشورهای اروپایی منتشر شده بود.

در ماه فوریه نیز وزیر کشور استرالیا، جاسوسی از ایرانیان معترض مقیم استرالیا را تایید کرد و ضمن حمایت از معترضان گفت که انتقاد از یک رژیم خارجی در استرالیا مبنای قانونی دارد.

او با اشاره به تظاهرات ده‌ها هزار نفری ایرانیان مقیم استرالیا علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد کشورش به‌هیچ‌عنوان «تلاش‌ حکومت‌ها برای خشونت، سرکوب و برهم زدن تظاهرات مسالمت‌آمیز را تحمل نمی‌کند».

وزیر کشور استرالیا همچنین گفت که دولت این کشور قصد دارد نام کشورهایی را که «مسئول عملیات مداخله‌جویانه» در این کشور بوده‌اند، فاش کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ای‌ای‌پی، در پایان ماه فوریه، دو هفته پس از انتشار خبر مربوط به خنثی‌شدن عملیات جاسوسی علیه یک خانواده ایرانی- استرالیایی، شمار ایرانیان دارای ویزای دیپلماتیک بار دیگر به ۳۱ نفر کاهش یافت.

مقام‌های استرالیا از ارائه هرگونه جزئیات در‌مورد لغو احتمالی ویزای دیپلماتیک افرادی که در این عملیات شرکت داشته‌اند، خودداری کرده‌اند. همچنین دولت نیز به این سوال که آیا افرادی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا یا وابستگان سپاه پاسداران بخشی از عملیات جاسوسی بوده‌اند، این‌گونه پاسخ داد که به‌دلیل حفظ حریم خصوصی درباره جزئیات عملیات اظهارنظر نمی‌کند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در استرالیا ضمن رد این اتهام‌ها مدعی شده است کانبرا شواهدی برای اثبات ادعاهای خود ندارد، اما کلر چندلر، سناتور لیبرال استرالیایی که ریاست تحقیق در‌مورد مسائل حقوق بشر در ایران را برعهده دارد، گفت مطلع شده است که حکومت ایران تعدادی از شهروندان ایرانی-استرالیایی را زیر نظر گرفته و ارعاب و تهدید کرده است. او همچنین گفت: «ترس و نگرانی زیادی در جامعه وجود دارد و امتناع دولت از پاسخ دادن به سوال‌ها این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند.»

این سناتور لیبرال در ادامه تاکید کرد که خواستار دسترسی به جزئیات عملیات نیست، اما افشای جزئیات اولیه در‌مورد اینکه یک سازمان یا فرد حکومتی در این عملیات نقش داشته‌اند اهمیت دارد. اشاره چندلر به عوامل سپاه پاسداران است که به‌عنوان «محرک تروریسم و مداخله خارجی» در سطح جهان شناخته می‌شود.

پیش‌تر پلیس فدرال استرالیا از ایرانیان مقیم این کشور خواسته بود هرگونه تهدید، آزار و اذیت عوامل وابسته به جمهوری اسلامی علیه ایرانیان مقیم این کشور را گزارش دهند. در این اطلاعیه از ایرانیان خواسته شده بود که رصد فعالیت‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی به دست عوامل حکومت ایران را نیز به آژانس امنیت ملی اطلاع دهند.

استرالیا از کشورهایی است که در جریان خیزش انقلابی بارها تجمع‌های ضدحکومتی ایرانیان در آن برگزار شد.