تفکیک جنسیتی در کافه‌ها و فراخوان برای تجمع علیه حجاب اجباری

همزمان با تشدید «بازرسی حجاب» از کافه‌ها، رستوران‌ها و واحدهای صنفی در بیرجند، اتاق اصناف خراسان جنوبی از «راه اندازی دو کافی‌شاپ مخصوص زنان» خبر داد

تشکل‌های دانشجویی روز شنبه ۲۶ فروردین را روز اعتراض به حجاب اجباری اعلام کرده‌اند، یعنی روزی را پیشتر احمدرضا راهدان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی روز «آغاز برخورد با کشف حجاب» اعلام کرده است- Social media

جمعی از تشکل‌های دانشجویی در فراخوانی، از دانشجویان سراسر کشور خواستند که شنبه، ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل)، به اشکال مختلف، از جمله برگزاری تجمع و سر باز زدن از رعایت «حجاب اجباری»، به دور جدید سرکوب حکومتی اعتراض کنند. 

پس از آغاز تفکیک جنسیتی در سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی، مقام‌های خراسان جنوبی نیز همزمان با راه‌اندازی کافه‌های تک‌جنسیتی و «کافه‌های زنانه»، از آغاز تفکیک جنسیتی در کافی‌‌شاپ‌های این استان خبر دادند.

فراخوان دانشجویان برای اعتراض به حجاب اجباری در حالی منتشر شد که پیش‌تر، احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که نیروهای تحت امرش از شنبه، ۲۶ فروردین، با زنانی از حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، برخورد خواهند کرد.

تشکل‌های دانشجویی در متن این فراخوان اعلام کردند همزمان با تشدید برخورد نیروهای حکومتی با زنان در سطح شهرها به دلیل سر باز زدن از رعایت حجاب اجباری، در دانشگاه‌ها نیز پس از پایان یافتن تعطیلات نوروز و بازگشایی دانشگاه‌ها، «جمهوری اسلامی با استفاده از نیروی سرکوب مستقر در دانشگاه‌ها، شروع به اجرای طرح موسوم به تذکر لسانی برای رعایت حجاب اجباری» کرده است.

«جلوگیری از ورود دانشجویان زن به دانشگاه به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری» و «رفتار وحشیانه و حضور نیروهای سرکوبگر در دانشگاه‌ها»، از جمله مواردی است که در این فراخوان به آن‌ها به مثابه بخشی از برخوردهای حکومتی با دانشجویان، اشاره شده است.

در این بیانیه همچنین آمده است «تفکیک جنسیتی ورودی دانشگاه‌ها برای دانشجویان زن و مرد»، «نادیده گرفتن حقوق سایر جنسیت‌ها به طور مطلق و حضور سنگین نیروهای سرکوبگر در محیط دانشگاه و اطراف دانشگاه» و دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «اجرای دستورالعمل حجاب»، در حکم «زیر سوال بردن اساسی‌ترین حقوق دانشجویان» است و «دیگر قابل‌تحمل نیست».

در این فراخوان تاکید شده است: «ما تشکل‌ها، جمع‌ها و گروه‌های دانشجویی مستقل از حکومت، از دانشجویان سراسر کشور می‌خواهیم روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، دوشادوش یکدیگر، برابر نیروهای سرکوبگر حکومت، از جمله حراست و لباس‌شخصی‌ها ایستادگی کرده و با بی‌حجابی گسترده فردی و جمعی، حجاب اجباری، این خاکریز اول حکومت را که در طی انقلاب زن، زندگی، آزادی فتح کرده‌ایم، حفظ آن را تثبیت کنیم.»

در فراخوان تشکل‌های دانشجویی آمده است که «اعتراض به حجاب اجباری در روز شنبه، ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، در سطح همه دانشگاه‌ها و با سازماندهی تجمعات اعتراضی و یا پرفورمنس اعتراضی، تحصن و شعارنویسی»، پاسخی به «اقدامات سرکوبگرانه حکومت» است.

از سوی دیگر، در ادامه تشدید برخوردها با زنان و ادامه اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در اعمال حجاب اجباری و اجرای جداسازی جنسیتی، محمدحسین خدادادی، دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی،  چهارشنبه، ۲۳ فروردین، از آغاز تفکیک جنسیتی کافی‌شاپ‌ها با راه‌اندازی «کافی‌شاپ‌های زنانه» و تک‌جنسیتی در این استان خبر داد.

دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت که «با توجه به خواسته‌ بانوان برای راه‌اندازی کافی‌شاپ مخصوص زنان»، دو کافی‌شاپ زنانه در این شهر، شامل یک کافه در شمال شهر و یک کافه در خیابان معلم بیرجند، از اردیبهشت‌ راه‌اندازی می‌شود.

خدادادی همچنین از تداوم بازرسی گشت‌های مشترک اصناف و اداره اماکن فرماندهی انتظامی، از واحدهای صنفی در مورد «حجاب» خبر داد و افزود: «بازرسی‌های میدانی حجاب هر روز از واحد‌های صنفی انجام می‌شود.»

دبیر اجرایی اتاق اصناف خراسان جنوبی تاکید کرد که همزمان، «ساماندهی بازار تولید پوشاک اسلامی مطابق با شئونات جامعه اسلامی» نیز آغاز شده و قرار است «مراکز فروش البسه اسلامی با ارائه تسهیلات تقویت شوند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خدادادی، دستگاه‌های حکومتی، از جمله مقام‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی، نیز جلسه‌هایی با روسای اتحادیه‌ها و تالارداران با موضوع «حجاب» برگزار کرده‌اند و دستورالعمل رعایت حجاب به تمامی واحد‌های صنفی ابلاغ، و بر اجرای آن تاکید شده است.

پیش‌تر نیز، ۱۵ فروردین، تصویر بخشنامه سازمان تامین اجتماعی استان خراسان رضوی برای اجرای تفکیک جنسیتی در رسانه‌‎ها منتشر شده بود.

سازمان تامین اجتماعی استان خراسان رضوی در این بخشنامه تاکید کرده است که باید «محیط کار زنان از مردان جدا شده» و در تمامی ادارات و شعب این سازمان، جداسازی و تفکیک شود.

در این بخشنامه «فوری» و «آنی» با تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، همچنین تاکید شده است که به‌کارگیری مسئول دفتر زن برای مدیران مرد و مسئول دفتر مرد برای مدیران زن، ممنوع است و به تمامی مدیران و کارکنان تامین اجتماعی هشدار داده شده است که هرگونه کوتاهی در اجرای دستور‌العمل حجاب نیز «مصداق ترک فعل» محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد.

با گذشت هفت ماه از آغاز خیزش سراسری در ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد، دور جدید برخورد با زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، از اسفند ۱۴۰۱ با موج پلمب واحدهای صنفی، تجاری و گردشگری اوج گرفت، و اینک در فروردین ۱۴۰۲، با حمایت شخص علی خامنه‌ای از تحمیل حجاب اجباری، تشدید شده است.