کدام حیوانات در طبیعت مست می‌شوند؟

بسیاری از موجودات ممکن است پس از لذت بردن از شهد میوه یا گل، حالت سرخوشی یا گیجی مستی را تجربه کنند

خرس‌ها از جمله معروف‌ترین حیواناتی هستند که مست می‌شوند-Comedy Wildlife Photography Awards/ Wenona Suydam

قرن‌ها است که انسان‌ها به قدرتی که الکل بر روی مغز و بدن ما دارد پی برده‌اند  و از آن زمان، از نوشیدن این مایع ارزشمند دست برنداشته‌اند. اما شاید نخستین بار دیدن حیوانات سرخوش بود که انسان را به فکر انداخت که  از راز عجیب بعضی خوراکی‌ها سر در آورد.

 فقط انسان‌ها نیستند که می‌توانند مست شوند. بسیاری از موجودات دیگر نیز ممکن است پس از لذت بردن از شهد میوه یا گل،  حالت سرخوشی یا گیجی مستی را تجربه کنند.

تابستان گذشته ویدیوی خرس مستی که در ترکیه به دست محیط‌بان‌ها نجات یافت، صدها هزار بار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و این پرسش را به ذهن خیلی‌ها آورد که چه حیواناتی ممکن است مستی را تجربه کنند؟

زنبورها

زنبورها، به ویژه زنبورهای عسل، می‌توانند با نوشیدن شهد تخمیرشده به‌سادگی مست شوند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که گرمای تابستان شهد را گرم می‌کند و باعث می‌شود کمی تخمیر شود.

زنبورهای مست با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. اولین مورد، دچار مشکل شدن در پرواز است. از آنجایی که مست شده‌اند، برای مغزشان دشوار است که محاسبه کند کجا روی یک گل فرود بیایند، یا اصلا مکان و موقعیت گلها را درست تشخیص دهند!

در طول مسیر ممکن است با درختان برخورد کنند یا حتی به زمین بیفتند، چرا که از انرژی لازم برای ماندن در هوا برخوردار نیستند. اگر مست به کندو برگردند، زنبورهای نگهبان به آن‌ها اجازه ورود نخواهند داد و حتی ممکن است به آن‌ها حمله کنند. این کار برای جلوگیری از ورود شهد تخمیرشده به «کلنی» انجام می‌شود.

پرنده‌ها

پرندگان اغلب پس از خوردن توت‌های خراب مست می‌شوند. پرنده معمولا متوجه نمی‌شود که توت‌ها تخمیر شده‌اند، زیرا تفاوت در طعم آن‌ها را حس نمی‌کند. این امر می‌تواند به مستی پرندگان منجر شود و در پایان تابستان به حواس مهاجرتی آن‌ها آسیب برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرندگان مست اغلب هنگام پرواز در مسیریابی با مشکل مواجه می‌شوند و باعث برخورد آن‌ها با پنجره‌ها می‌شود. برخی ممکن است در نهایت به داخل ماشین‌ها، شاخ‌وبرگ درختان، یا ساختمان‌ها شیرجه بزنند، زیرا نمی‌توانند در یک خط مستقیم اوج بگیرند. اکثر پرندگان پس از برخورد بهبود می‌یابند، اما تعداد انگشت‌شماری هم ممکن است به شدت به خود آسیب برسانند.

گاهی خوردن بیش از حد توت تخمیرشده در پرندگان به واکنش سمی و مرگ پرنده منجر می‌شود، زیرا سطح الکل در توت‌های تخمیر شده به مرور زمان افزایش می‌یابد و به بیشتر از آن حدی می‌رسد که بدن کوچک آن‌ها بتواند تحمل کند.

پروانه‌ها

پروانه‌ها از خوردن شهد گل یا شهد میوه‌های شیرین لذت می‌برند. اگر این شهد‌ها شروع به تخمیر کنند، قند آن‌ها به اتانول تبدیل می‌شود؛ چیزی که می‌تواند پروانه را مست کند.

هنگامی که یک پروانه مست می‌شود، معمولا در همان جایی که بوده است، می‌ایستد. برخی از آن‌ها ممکن است بکوشند پرواز کنند، اما بیشتر آن‌ها از استراحت در جایی که گنج تخمیر شده‌شان نهفته است، لذت می‌برند. این رفتار مستانه به مردم اجازه می‌دهد تا به راحتی آن‌ها را بگیرند، بدون آن‌که پروانه تلاشی برای بال زدن و دور شدن انجام دهد. درواقع، حسگرهای گیرنده‌ پروانه‌ها به دلیل مصرف الکل از کار می‌افتند و پروانه‌ها دیگر  نمی‌توانند حرکت را حس کنند.

به دلیل افزایش دما در سراسر جهان و تخمیر سریع میوه‌ها در زیر آفتاب گرم، پروانه‌های بیشتری مست می‌شوند.

خفاش‌ها

مانند بسیاری از حیوانات، خفاش‌ها نیز پس از برپایی ضیافت بر خوان میوه‌های تخمیر شده، مست می‌شوند. خفاش‌ها به طعم تند میوه جذب می‌شوند و با لذت آن را می‌نوشند. برخلاف پروانه‌ها، خفاش‌ها عامدانه به دنبال مواد تخمیرشده نمی‌گردند، اما اگر چیزی پیدا کنند، از آن خواهند نوشید. خفاش‌ها معمولا در تابستان، یعنی زمانی که انواع میوه‌ها در دسترس‌اند، مست می‌شوند.

بسیاری از گونه‌های خفاش، به ویژه خفاش‌های بومی آمریکای مرکزی و جنوبی‌، به آسانی مست نمی‌شوند. برای نمونه، خفاش میوه می‌تواند شهد میوه تخمیرشده را جرعه‌ جرعه بنوشد و بدون اینکه عوارض جانبی منفی را تجربه کند، تنها کمی مست شود. دانشمندان دریافته‌اند که با وجود نوشیدن مقادیر زیاد الکل، خفاش میوه همچنان قادر به پرواز در مسیر مستقیم و با سرعت بالا، بدون برخورد با موانع محیط اطراف خود است. این بدان معنا است که گیرنده‌های «اکولوکاسیون» حیاتی آن‌ها با وجود داشتن حداقل ۰.۳ درصد الکل در خون خفاش، همچنان عالی کار می‌کنند.

بیشتر از زندگی