هفت جانوری که در سال ۲۰۲۱ چشم دنیا را خیره کردند

چرا این جانوران رنگ‌هایی غیرعادی و متفاوت از همنوعان خود دارند؟

تابستان امسال در پارک وحشی در فلوریدا، یک جفت تمساح آلبینو از تخم درآمدند - Wild Florida/Facebook

در سالی که گذشت، جانورانی با رنگ‌هایی غیرعادی چشم جهانیان را گرفتند. معمولا هر سال ممکن است یکی دو جانور با این مشخصات دیده شوند، ولی سال ۲۰۲۱ از این نظر بی‌سابقه بود.

در بیشتر گونه‌های جانوری، مواردی از رنگ سفید یا روشن ثبت شده‌ است. این جانوران بسیار نادرند و در برخی فرهنگ‌ها نشانه بخت خوش یا دارای خواص درمانی شمرده می‌شوند و برای همین، مورد توجه شکارچیان غیرقانونی‌اند.

دو نوع عارضه هست که باعث می‌شود حیواناتی که به صورت طبیعی سفید نیستند با رنگ سفید یا رنگ غیرعادی دیگری به دنیا بیایند: آلبینیسم و لوسیسم. در هر دو مورد، توانایی جانور برای تولید ملانین، رنگدانه‌ای که رنگ پوست، مو و چشم آن را تعیین می‌کند، مختل می شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صیادان نهنگ در ژاپن سال گذشته برای اولین بار یک جفت نهنگ قاتل سفید در کنار هم دیدند. این جانور معمولا رنگ سیاه و سفید متمایزی دارد.

در سیرالئون، پژوهشگران متوجه شدند که یک گروه شامپانزه، نوزادی هم‌نوع خود را که آلبینو به دنیا آمده بود کشتند.

در ماه نوامبر، ملوانان یک تانکر گاز هلندی در سواحل جامائیکا، یک نهنگ اسپرم سفید رنگ دیدند، درست مثل آن که در رمان «موبی دیک» توصیف شده است.

تابستان امسال در پارک وحشی در فلوریدا، یک جفت تمساح آلبینو از تخم درآمدند. این البته به اندازه موارد دیگر تعجب‌آور نبود چون والدین هر دوی آنها هم آلبینو بودند.

جانور دیگری که چشم همگان را گرفت، یک پنگوئن زرد رنگ بود که در جزیره‌ای دورافتاده در جنوب اقیانوس اطلس دیده شد. دانشمندان گمان می‌برند که این پنگوئن نوعی لوسیسم دارد.

اوایل سال گذشته میلادی در باغ وحش نیکاراگوئه توله ببری سفید به دنیا آمد که والدینش ببرهای کهربایی بنگال بودند. پژوهشگران یک جهش ژنتیکی را عامل این رنگ غیرعادی توصیف کردند.

در ماه اکتبر، یک ماهیگیر حرفه‌ای در دریاچه‌ای در هلند یک گربه‌ماهی بزرگ زرد رنگ پیدا کرد، جانوری که معمولا خاکستری رنگ است. در این مورد هم دانشمندان گفتند که به احتمال زیاد، عامل این رنگ غیرعادی، لوسیسم است.

بیشتر از جهان