حضور نمایندگان عربستان سعودی در تهران و مشهد

مقام‌های دولتی در مشهد، به‌منظور جلب رضایت عربستان سعودی، تابلوی خیابان «شیخ نِمِر» را پایین کشیدند

شبکه‌ خبری عرب‌نیوز روز شنبه به‌نقل از منابع خود، نوشت یک تیم فنی از دولت عربستان سعودی به‌منظور ارزیابی سازوکارهای بازگشایی مجدد سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، وارد ایران شد. 

هم‌زمان، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد مقام‌های دولتی و شهرداری در مشهد تابلوی خیابان کنسولگری عربستان سعودی در این شهر را که پیش‌تر به‌نام «آیت‌الله شیخ نِمِر» نام‌گذاری‌شده بود، در راستای جلب رضایت مقام‌های سعودی پایین کشیده‌اند. نمر باقر النمر روحانی شیعی بود که در سال ۱۳۹۴ به‌‌ اتهام‌های امنیتی محاکمه و در عربستان سعودی اعدام شد.

بعد از حمله‌ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ نیروهای وابسته به حکومت ایران به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران، ریاض نمایندگان سیاسی خود را فراخواند و تمامی روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد. 

در آن مقطع، دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌‌واسطه کوتاهی عامدانه از مسئولیت‌های حقوقی خود در تامین امنیت ساختمان‌های دیپلماتیک، مسئول و مقصر شناخته شد.

پس از هفت سال قطع کامل روابط دیپلماتیک، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۹ اسفندماه گذشته بعد از چند دور مذاکره، با میانجیگری دولت‌های عراق و عمان، در نهایت در پکن، با وساطت دولت چین تفاهم‌نامه امضا کردند.

جزئیات توافق‌نامه سیاسی میان ایران و عربستان سعودی در چین، هنوز به‌طور رسمی علنی و منتشر نشده است. اما بر اساس بیانیه‌های مشترک وزرای خارجه و منابع دولتی دو طرف، بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و تسهیل صدور روادید، در محور گفت‌وگوها و توافق‌ها بوده است.